torsdag 18 juni 2015

Paus från börsen


Nu kommer jag ta en välbehövlig paus från börsen då det vankas semester.
Det kommer bli en dryg veckas segling i Europa och tillgången till internet torde vara skral.

Veckan har varit intensiv då Grekland har varit i fokus igen.
Det positiva med rädslorna på börsen är att man säljer aktier rakt av. Inte bara de som direkt skulle beröras av Grekland utan allt ska ner. Oavsett så kan det finnas en rimlighet att man trycker ner börsen lite nu när värderingarna är ansträngda. Inte mig emot.

Under veckan så har jag fyllt på med
SHB
H&M
Tobii

Övriga justeringar som jag kommer göra är att hyvla av lite Akelius pref och kanske vikta om till ett bolag som Telia. 
Ungefär samma typ av obligationsliknande aktie men skillnaden där är att du faktiskt äger ett vinstdrivande företag som kan höja utdelningen men även har en liten kurspotential.
Ett företag som Telia är annars inget som jag hurrar över men jag tycker att det är helt ok att vikta över till defensiva aktier i en möjlig topp där vi nu befinner oss i. Dessa typer av aktier kommer inte utgöra en större del av portföljen men ändå bidra med lite kassaflöde.
Alternativet är annars att inte köpa någonting alls. Inte heller fel.

Troligtvis så kommer jag ändå att vilja vara exponerad mot börsen dels pga av min långsiktighet men också för att det är väldigt svårt att sia om börsutvecklingen.
Mången investerare har i flera år ropat "toppen är nådd"!

Har även gjort mindre affärer med Collector (COLL)och Starbreeze (STAR B) med bra utfall.

Tobii (TOBII)


Tobii har agerat riktigt volatilt precis som väntat. Vem vill sitta med ett icke vinstdrivande företag när marknaderna skakar?
Jag vill. Om det heter Tobii. Jag tycker bolaget är så pass intressant ändå. Exponeringen på spelindustrin inom "Tobii Tech" är superintressant och den tuffar på oavsett Grexit eller ej.
Under 2014 var tillväxte 51% inom hela Tobii och man har gjort förluster på ca 50-60 milj kr per år. Man siktar på att göra vinst först 2017.
Ingen aktie för den trygga utdelningsinvesteraren alltså.

Veckans Affärer har köprekommendation och riktkurs 60kr.
För den intresserade så kan sommaren bjuda på bra köptillfällen i just en sådan här aktie.
En djupdykning av Tobii kommer framöver.

Fina lägen infann sig tidigare i SJR 96,50kr. Blev tyvärr inget köp. Svårt att handla aktier på jobbet...
Annars tycker jag fortfarande att Sampo (SAMAS) ser intressant ut på dryga 41EUR och 4,7%  direktavkastning på 2014 års utdelning.
Är faktiskt lite förvånad att inte fler i bloggvärlden äger den då du både har fin utdelning och exponering mot nordisk försäkring som i övrigt är så populärt med Protector (PROTCT) och Vardia.

Om jag inte lyckas blogga från mobilen så kommer det att dröja 1,5 vecka till nästa inlägg.

Ha det gott så länge!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar