torsdag 27 juni 2019

Budgivning på gång

Vore skamligt om man inte ens kunde knopa ihop ett inlägg i månaden. Förra inlägget kom i början av maj och jag nämnde där att vi hade ett nytt fastighetsobjekt på vår radar. Mer om det längre ner.

Gällande portföljen så är det rätt stiltje. Inga insättningar bara uttag. Portföljstorleken ligger på dryga 1,3 Mkr vilket jag är nöjd med med tanke på alla utgifter vi haft med husrenovering.
Uppgången för året är 19 %. Bahnhof går sämst i portföljen i år med en nedgång på -30 %. I kronor så har det innehavet minskat med ca 60tkr på ett år. Jag får avvakta Q2 för att se om det är en ny trend med lägre lönsamhet och omsättning eller om det var ett enskilt kvartal som spökade. Med all respekt så förstår jag att man kan inte bedriva ett företag med en linjalrak kurva när det kommer till omsättning och lönsamhet. Ett uns variation får man tolerera. Men siffrorna för Q2 får visa vägen helt enkelt.

Nu till det mer intressanta

Vi är alltså igång att buda på en en fastighet som vi har kollat in i över 2 månader. Lånelöftet är trimmat till en bra nivå och belåningsgraden är 75 %. Vi kommer att plocka upp ett lån på existerande fastighet på 500 tkr för att finansiera de övriga 25 %.
Sen återstår det för oss i bolaget att stoppa in resterande del vilket kommer landa på ca 170-180 000 kr totalt. Överkommlig summa för att mer än fördubbla omsättningen i företaget.

Belåningen är dock ingen man ska skoja bort. Vi kommer att betala en hel del räntor och amorteringen kommer att bli betydande. Vilket kommer leda till att jag kommer att få harva med bokföringen 1-2 år till för att spara ca 30tkr per år på den posten.
Sedan är förhoppningen att kunna leja ut den på en revisionsbyrå. Men samtidigt så är det kul att lära sig bokföring och få lite bättre koll på deklaration och momshantering.

Status för närvarande är att budgivningen är igång och jag räknar med att det kan avgöras under nästa vecka. Spännande tider minst sagt.

Medans många där ute satsar på FIRE (Financial Independence,and Retire Early) så ligger mitt fokus 100 % på bolagsbygge och att i framtiden få jobba i min egen verksamhet som jag själv har byggt upp. Svårt att hitta något mer lockande tycker jag!

8 kommentarer:

  1. Hej Pengabloggen tack för inlägget, är inne på samma spår som du med skillnaden att jag inte investerat i någon hyresfastighet än.

    Hur gick du tillväga initialt med bankkontakten första gången, kontaktade du din bankkontakt som du eventuellt har ett privat bostadslån hos?

    I min bostadsrättsförening har vi en ekonomisk förvaltare, är det något ni har eller skapar ni fakturor, registerar moms, skickar till bolagsverket etc. på helt egen hand?

    SvaraRadera
  2. När ni är klara med budget och så skulle det vara intressant att följa hur det gick (till).

    SvaraRadera
  3. Hej,
    Mycket kul att följa din resa. Lycka till med budgivningen. Vore intressant att få reda på hur det blir med bolagets skuldsättning, värdering och osv efter köpet.

    SvaraRadera
  4. Hur gick det här med budgivningen? Vi är själva intresserade av att investera i en hyresfastighet, kommer nog avvakta tills det finns mer tid bara...

    SvaraRadera
  5. Another one bites the dust...

    SvaraRadera
  6. VI HAR ETT LÅN TILL DIG ANSÖK OM ETT IDAG OCH VAR GLADA VI ÄR HELA FÖR DIG FR ALLA LÅNTYPER kontakta oss via e-post: remy.credit111@gmail.com
    Hej Behöver du ett snabbt lång- eller korttidslån med en relativt låg ränta så låg som 2%? Vi erbjuder företagslån, personliga lån, bostadslån, autolån, studielån, skuldkonsolideringslån etc. oavsett din kreditvärdighet.
    Personliga lån (säkra och osäkra)
    Företagslån (säkra och osäkra)
    Konsolideringslån och många fler.
    Kontakta oss för mer information om låneerbjudande så löser vi ditt ekonomiska problem du har ditt lån inom 6 -12 timmar. kontakta oss via e-post: remy.credit111@gmail.com
    Vi har ett lån till dig

    SvaraRadera
  7. JAG FICK JUST ETT LÅN TILL JUL

    Jag har sett flera kommentarer från personer som redan hade fått ett lån från LAPO M-F så jag bestämde mig för att ansöka baserat på populära rekommendationer och bara för några timmar sedan bekräftade jag ett totalt belopp på 78 500 euro på mitt konto. Detta är verkligen fantastiska nyheter och jag råder alla som behöver ett riktigt lån att ansöka via sin e-post: lapofunding960@gmail.com

    SvaraRadera