söndag 5 juli 2015

Veckan som gått


Nu är har vi verkligen haft en fantastisk vecka här hemma i Sverige och sommaren är igång på allvar (men skitväder väntar...).
Själv så passar jag på med lite trädgårdsarbete här hemma. Omplantering av tomaterna samt att örterna har fått flytta ut till större jordar.
Skulle gärna kunna tänka mig att lägga mer tid på att påta i trädgården och dylika hemmasysslor. Otroligt rogivande, meningsfullt och ett fullgott alternativ till paddan!

Jag har även hunnit med att påta lite i portföljen. Det har blivit 4 st köp och ett sälj.

Köpt Mekonomen204kr. 
Tack vare avvecklingen i Danmark så kan rörelseresultatet stärkas med ca 19% och vi slipper förlusterna på ca 90mkr räknat på förra årets resultat. I de reviderade vinstprognoserna så handlas Mekonomen nu till P/E 142015 års resultat, vilket jag tycker är ett bra köptillfälle för ett så pass fint kvalitetsbolag.
Det händer en hel del i bolaget vilket jag tycker är kul. Man kommer att börja sälja reservdelar i Asien via sitt egna märke ProMeister samt satsa på ett eget däckmärke. Vad jag förstår så kan man få riktigt fina marginaler på just däck. Ser fram emot att följa utvecklingen.

Köpte lite HM till den förmånliga kursen 318,40kr.
HM fortsätter att växa på nya marknader samt en e-handel som går riktigt bra. Jag gillar också deras satsningar på Coss och ...& Other Stories även om de bidrar marginellt på sista raden.
Tillväxtpotentialen är fortfarande riktigt bra i detta bolag och det kommer dröja länge tills HM blir ett trött storbolag utan tillväxt likt P&G eller Coca Cola där man får nöja sig med en sömnig aktiekurs samt några krystade utdelningshöjningar som kompensation.

Jag sålde lite Akelius Pref och viktade över till TeliaSonera48,88kr.
Här hittar man just en sömnig aktiekurs och möjligtvis några utdelningshöjningar framöver. Möjligtvis endast en stabil utdelning på 3kr. 
Anledningen till att jag köper Telia är att den yeildar lika bra som preffarna men du har en lägre risk (anser jag) och en ok kurspotential på dessa nivåer. Känns också skönt att ha en viss stabilitet i portföljen.

Portföljen har avkastat 13% (ink. utdelningar)i år trots nedgången och att jag har legat tung i Akelius samt några andra preffar som gått riktigt svagt..
Jag  är hyfsat nöjd med resultatet men nuläget gör det ok att vikta om till en del defensiva aktier när bra tillfällen ges.

Blev också ett köp i ABB 175kr.
ABB är en bekant verkstadskoncern som jobbar inom kraftöverföring och industriproduktion.
Man har ett antal divisioner så som Power Systems, Power Products och Automation. Man har under lång tid tampats med låga marginaler inom energidelen men kommer förhoppningsvis efter en del sparprogram och omstruktureringar att kunna öka på marginalerna nu inom kommande kvartal.
Man har även flyttat en del produktion till lågkostnadsländer som tidigare tyngt resultatet.
ABB är också drabbat av det tidigare så låga oljepriset samt den nu också starka dollarn (man rapporterar i dollar).

Det är lite Volvocase över ABB. Hög kvalité på både produkter och marknadsposition men man tyngs av låga marginaler. ABB är också en väldigt stor koncern med 140 000 anställda.
Det vattnas väl i munnen på en herre som Christer Gardell kan jag tänka mig som nu via Cevian äger 5,1%.
Det är i alla fall ett bolag jag kollat på länge och som nu direktavkastar 3,65% till dagens kurs. Helt ok.
Bolaget är inget fynd på den här kursen precis och hamnar på P/E 19 på nästa års resultat.
Jag köper därför för små belopp och sprider ut köpen så jag kan plocka in på kommande dippar.
Långsiktigt så känns ABB som ett solklart case då världens industriproduktion mer och mer går mot en automatisering och där ABB kommer ha många konkurrenskraftiga produkter. Ingen dubblare på överskådlig tid men till det så väljer jag andra bolag. Jag har gärna en balans och en riskspridning i portföljen.

Ta en titt på roboten YuMi för att se lite närmare hur deras robotar arbetar:).

CA$H

Har fortfarande en liten hög med kontanter som väntar på att få komma i arbete. Cash kan ibland vara en riktigt bra investering och särskilt nu i en eventuell topp så är det superviktigt.
Det gäller att inte vara så pass lång marknaden att man inte har pengar att handla för när börsen vänder ner. Det är både frustrerande och dumt om så skulle ske.
Däremot så är jag inte en förespråkare för att gå ur marknaden helt då jag känner mig ointresserad av att hålla på att tajma marknaden. Jag behöver inte mina pengar inom överskådlig framtid och de kommer förvaltas under lång tid för att generera utdelningar som kan återinvesteras.

Vi kommer väl för övrigt se fram emot en skakig vecka på börsen. Möjligtvis så blir det ner imorgon pga Grekland för att vända upp i slutet av veckan då vi kan skönja en eventuell lösning på cirkusen?

Lycka till med affärerna!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar