onsdag 16 mars 2016

Svag portföljutveckling


Ja som ni ser så är det ingen lysande avkastning i år för min egen del.
52k i värde har suddats ut och utdelningarna är bara en spottstyver i kompensation.

Aktieinvestering är inget 100 meters lopp för mig utan min långsiktighet sträcker sig minst
10-15 år. Att nalla på aktiekontot skulle aldrig komma på fråga i närtid. Till akuta saker har vi en buffert på 50k samt en moderat belånad lägenhet på ca 60% av marknadsvärdet.


Men hur kommer det sig att jag laggar efter det berömda indexet då?


Största anledningen är att jag fick ett väldigt bra 2015 med en avkastning på dryga 20 %. Många av mina har innehav utvecklats svagt under året och mitt största innehav Novo Nordisk har faktiskt tappat -6% i år. Trots en bra återhämtning från början av februari då proppen gick ur.

GWS är ett bolag som jag nu sålt och lyckades kvittera ut en ok vinst men hade kunnat sålt till betydligt bättre pris om jag bara hade haft vett att nöja mig med 150% avkastning. Så det innehavet har bidragit till en försämrat avkastning för innevarande år i stället.

H&M är också ett av flera bolag som avkastat sämre än index. -8%.
Några exempel bara.

Nya bolag i portföljen som jag håller på att köpa in är Attendo och Investor. Attendo känns strukturellt helt rätt och en ny bransch för mig att vara exponerad mot. Investor känns given i en stabil gubbportfölj. Jag gillar verkligen exponeringen mot SAAB, ABB, Sobi och de övriga ickenoterade bolagen. Här kommer jag bygga på en position på ca 100 000kr. Drygt 10% av portföljen. Attendo likaså. Gissar att deras utdelning kommer att höjas successivt för varje år som går.


Kassan har minskat och jag har nu bara 38 000kr i likvida medel.
Totalt sparande i aktier detta år exklusive utdelningspengar är 21 000 kr.

2 kommentarer:

  1. Om man har disciplin, tid och pengar så bör man välkomna nedgångar :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo visst är det så. Jag kollar börskurserna alldeles för ofta för mitt eget bästa.

      Radera