tisdag 7 maj 2019

Dags att titta till bloggen


Det var nu väldigt länge sedan jag skrev något på bloggen. Men det är dags att vakna till då det ändå är vår och allt.

Anledningen till frånvaron är ett väldigt intensivt familjeliv (säkert helt normalt:)) med två små barn som tar mycket tid och kraft. Renovering av vårt fritidshus som vi köpte under förra året samt ett heltidsjobb. Har varken kollat av min blogg eller läst några andras bloggar under den här tiden.

Det har medfört att jag har lagt ner väldigt lite tid på börsen. Läser inte ens Börsveckan som dimper ner i brevlådan varje måndag. Blir mest Bamse, Pelle Svanslös och andra barnböcker som konsumeras. Och sen däckar man i sängen. För att sedan vakna upp och gå till jobbet. De senaste månaderna har varit mycket ut av ett ekorrhjul. Men ändå ganska roligt.

Trivs väldigt bra på mitt jobb, för en gångs skull, samt att familjen mår bra och vi har det väldigt bra tillsammans fast jag har jobbat mycket och det har bitvis varit stressigt.

Målet är såklart inte att jobba heltid åt en arbetsgivare utan snarare jobba max 4 timmar om dagen med min egna firma. Men då krävs det lite jobb vid sidan av för att den måbilden ska gå i uppfyllelse!

Investeringarna

När det kommer till aktier och nysparande i dito så har det varit dött. Har plockat ut 200 000 kr från portföljen för att bekosta hantverkare och material för husrenoveringen. Har varit tråkigt att behöva ta ut från portföljen men värdet som vi får av ett fint fritidshus där vi älskar att vara ger mångt mycket mer glädje än några siffror på en skärm. Så jag kan leva med det.

När det kommer till fastighetsbolaget så händer det förhoppningsvis lite mera. Den första och enda fastigheten vi har rullar på bra och vi håller precis på att färdigställa vår första årsredovisning, vilket känns lite högtidligt. Det har varit ett bra år med den kåken och inga incidenter att tala om. Vi har förnärvarande en lokal vakant som vi jobbar på för att hitta en ny hyresgäst. 

Vi kikar just nu på att göra ett förvärv av en ny fastighet som är väldigt intressant för oss. Priset är precis i vårt spann samt att direktavkastningen är tillräckligt hög. Renoveringsbehovet är helt överkomligt och jag ser egentligen inga jättestora risker med själva fastigheten. Största risken är att det finns en lite större kund i en av lokalerna som skulle kunna ge ganska stort genomslag på intäkterna vid en eventuell uppsägning. Men hur som helst ett superintressant objekt och jag hoppas att vi ror hem det.

Vår relation med banken är god och de har gett ok till att gå vidare med objektet. Vi har dock inte förhandlat klart om villkoren för lånen. Så håller just nu på att sammanställa alla hyreskontrakt samt lite olika beräkningar för diverse scenarion av intäktsbortfall för vårt bolag. Räntekänslighet osv.
Gäller att skapa förtroende hos banken och visa att man är realistisk samt att man kan räkna. 

Jag kommer att återkomma med lite mer detaljer kring fastigheten när jag vet lite mer och om vi ror hem affären eller ej. Oavsett så kan jag skriva om själva processen för ett fastighetsköp då jag vet att det är många som efterfrågar det och själva är sugna på att köpa just en liten hyresfastighet. 

Tills dess, på återhörande!


2 kommentarer:

  1. Intressant att läsa. Du får mer än gärna redogöra för processen, framför allt gällande köp av fastighet i bolagsform.

    SvaraRadera
  2. Coolt, and he's back!

    Pengar är till för att användas. Så länge det inte är döda pengar; saker som spenderats på onödiga prylar. Att lägga på bostad tror jag är sunt. Roligt att se dina inlägg igen.

    Mvh VÄL

    SvaraRadera