söndag 6 november 2016

Rapport Sampo-Utdelningshöjning på väg


I torsdags så lämnade ett av mina större innehav Sampo rapport.
Nordea har som bekant redan rapporterat så nu fyller vi på med siffror från försäkringsverksamheten. Främst If alltså.

För er som inte har koll på Sampo så är deras största innehav ett 100% ägande i försäkringsbolaget If, 21,25% ägande i Nordea samt Livförsäkringsbolaget Mandatum.
Man har nu också ökat sitt ägande i det danska försäkringsbolaget Topdanmark till 41,1%.

Man avser inte att köpa hela Topdanmark i nuläget utan det är främst en finansiell placering då man delar samma investering- och underwritingfilosofi. Man kör helt enkelt vidare med Ifs strategi i Danmark och Topdanmark för sig. Men får man möjlighet att förvärva stora aktieposter till marknadspris så tror jag inte att Sampo skulle tveka att köpa på sig mer.

För närvarande så har Topdanmark ett återköpsprogram vilket gör att Sampo automatiskt ökar ägandet ju längre återköpsprogrammet fortgår.

Gör det lätt för mig och klipper in lite siffror från rapporten.

Sampos siffror



EURm1-9/20161-9/2015Förändring, %7-9/ 20167-9/ 2015Change, %
Profit before taxes1,3431,475−9450460−2
P&C insurance660756−13224245−9
Nordea546577−518215914
Life insurance1571321853523
Holding (excl. Nordea)−1912-−95-
Profit for the period1,1791,292−9396398−1
FörändringFörändring
Earnings per share, EUR2,112,31−0,20,710,710
RoE, %14.112.61.5---

Man redovisar alltså en vinst per aktie (EPS) på 0,71 cent för det tredje kvartalet vilket är samma som förra året och får anses som godkänt sett till den låga räntan och tuff konkurrens på främst försäkringsmarknaden i norden.
Vinsten för årets första 9 månader har minskat med 0,2 cent per aktie.

Investmentportföljen för If ligger på EUR 12,3 Miljarder och man har under 9 månader avkastat 2,4% vilket är helt ok sätt till den lägre risken man har i portföljen. Aktier utgör bara 12% mot Protector som har det dubbla. 

Man kommer att motta 5,8Miljarder SEK i utdelning från If i december vilket enligt Kari Stadig bidrar till att kunna genomföra en mindre utdelningshöjning till våren. Hur mycket framgår ej.

Han poängterar som alltid att Sampo är och förblir en utdelningsaktie och det är därför viktigt att man kan lita på en positiv utveckling av utdelningen. Inte mig emot.

En viktigt förändring som Sampo nu föreslår att ändra Topdanmarks strategi från att köpa tillbaka aktier till att betala utdelning i stället. Anledningen är främst att Sampo vill kunna växa sina utdelningar över tid och då blir det naturligt att man vill ta emot utdelningar från de företag man har i sin portfölj. Jag ger tummen upp för det beslutet. 

För P&C (If) så har man utmaningar just nu med att växa. Sverige går bra och man växer även i Danmark. Däremot så har man tappat ganska mycket i Norge och Finland med dryga 2% vardera. Anledningen till det tror jag är att man inte är tillräckligt konkurrenskraftig prismässigt och verkar heller inte vilja krypa till korset med några sänkta premier heller.
Tuff konkurrens i Norge råder där många aktörer krigar om kunderna.

Man har även tufft på företag/industri sidan där man också tappar lite mark. Främst är det affärsområdet Privat i Sverige som går riktigt bra.

Samma för Protector alltså där Sverige är dragloket.

Slutligen


Ett av de positivare resultaten från rapporten är att If lyckats leverera en combined ratio på 84% för årets 9 första månader vilket får anses som mycket väl godkänt. Man guidar dock för 86-88% för 2016.
Efter som If har en mer försiktig investeringsstrategi än Protector tex så är det också viktigare för If att ha en lägre CR för att kunna parera det låga ränteläget.

If går bra just nu främst pga Sverige som ångar på. Här finns dock en risk i att Sverige skulle vända ner samtidigt som Norge och Finland fortsätter att gå dåligt. Då är det dags att börja syna Sampo i sömmarna då utdelningshöjningarna kan påverkas, vilket vore negativt för kursutvecklingen.
If Sverige går väldigt bra pga att bilförsäljningen slår nya rekord månad efter månad och If har en stor marknadsandel här med sina märkesförsäkringar Volvia och med Volkswagen Group.
Skulle bilförsäljningen tappa fart eller t.om "krascha" så skulle Ifs intäkter påverkas från dag 1.

Ja det finns mycket att säga om Sampo och de släpper alltid mustiga rapporter som tar tid att tugga sig igenom. Mycket siffror och de är rätt svårförståeliga och avancerade.
Jag nöjer mig därför med dessa korta rader om rapporten då inget direkt märkvärdigt har förändrat min syn på bolaget.
Bra management som styr skutan med stabil och fast hand.

Aktien avkastar just nu 5,3% och en förmodad utdelningshöjning är på väg till våren.

Varken ökar eller säljer på de här nivån.


5 kommentarer:

  1. Tack för sammanfattningen! Btw kan du ta bort min före detta blogg från blogglistan, någon har som du ser kapat adressen efter att jag la ner den..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj det visste jag inte. Ordnar det omedelbart!

      Radera
  2. Tack för en fin genomgång av Sampo!

    Jag har haft bolaget på bevakningslistan en längre tid men känner att jag hyser en viss oro för försäkringsmarknaden (det är ju visserligen oro som de gör pengar på...). Det har gjort att jag inte har närmat mig köpknappen trots att det känns som att aktiekursens utveckling senaste tiden har erbjudit en lucka för initiering. Tror helt enkelt att jag behöver läsa på mer om försäkringsbolag för att hitta någon form av trygghet. Lästips? Har du skrivit liknande inlägg som jag kan ta del av?

    //Humankapitalisten

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har nog inte skrivit mer än om Sampo och Protector på bloggen. Du kan väl söka och se om du hittar något läsvärt.

      Annars så har Aktiefokus och Äga min tid skrivit bra om både Protector och Vardia. Där får man en bra insyn på hur försäkringsmarknaden fungerar tycker jag. Börja där!

      Radera
    2. Tack för svar! Jag ska försöka leta runt efter mer matnyttigt. Såg att Lundaluppen skrev en kommentar om Sampos rapport i sin blogg nyligen, jag fortsätter jakten vidare därifrån.

      //Humankapitalisten

      Radera