söndag 25 juni 2017

Uppdatering barnspar

Då jag känner mig inspirerad av Stefan Thelenius barnspar så tyckte jag att det var på sin plats med en liten uppdatering av resultatet nu när halva 2017 har passerat.
Efter som grabben endast är 1 år och 5 månader så är det lite tidigt att fråga ut honom och månadens aktie. Men förväntar mig att det kommer komma tidigare än för genomsnittssvensken i alla fall.

Lillgrabbens ISK är har ett väldigt enkelt upplägg. Jag sätter av 500kr/månaden som fördelas på två fonder. Avanza Zero och Spiltan Investmentbolag.
Eftersom att summorna är väldigt små än så länge så tycker jag det känns rimligare att stoppa in pengarna i fonder där utdelningen sedan investeras automatiskt.

Avkastning 17,55% YTD, jämförelseindex: SIX30 Return

Anledningen till att det blev just de här två fonderna var enkel.
Jag funderade helt enkelt på vilken exponering jag ville ha och beslutet blev då främst mot svensk aktiemarknad. Sedan så var börsen som helhet i en uppåtgående trend och kändes stark. Alltså borde en indexfond ge bra avkastning. Trodde också att chansen att att investmentbolagen skulle överprestera index var större än min egen förmåga att hitta bra riskjusterade case.

Det finns dock ingen självklarhet i att jag kommer att äga dessa fonder om ett år då jag jag kanske tvekar mer kring svenska börsen och kanske väljer en globalfond eller investerar i ett enskilt investmentbolag.

Barnsparet har med råge presterat bättre än min egen portfölj i år (upp 9,2%) och jag tror anledningen till det är att jag har tagit tempen på aktiemarknaden här och nu och investerat därefter. Medans i den stora portföljen så ligger en del långa innehav som kanske inte är så heta just nu men som kommer vara vinnare på sikt.

Detta är ett resonemang som jag kommer skriva om i ett senare inlägg då jag faktiskt börjar tro att min långsiktighet i vissa bolag kan hämma avkastningen.
Nästan alla nya bolag som jag plockat in i portföljen i år har givit ca 20-30% avkastning vilket är klart bättre än portföljen i sin helhet.

Kanske ska jag nollställa större delen av portföljen varje år för att säkra av att jag inte ligger kvar med lågpresterare över tid?

2 kommentarer:

  1. Kul att kunna inspirera och grattis till grabbens fina avkastning :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack:). Och bra jobbat med med både blogg och avkastning!

      Radera