tisdag 10 november 2015

Utdelning november


9 nov så trillade det in utdelningar från två bolag. Akelius pref med
1750kr och SAS pref med 375kr. Totalt 2125kr alltså som jag gladeligen tog emot.

Totala summan för utdelningar 2015 är nu 22 774kr. En helt ok summa men långt till ett ekonomiskt oberoende. Hoppas på att kunna nå 30 000kr under 2016. Borde inte vara omöjligt.

För utdelningspengarna så har jag köpt lite Telia. Äger i nuläget 600st aktier och kan tänka mig att öka något om aktien fortfarande surar.

Marknaden älskar inte Telia för närvarande men det kan komma att ändras.
Nyhetsflödet från Telia har nu länge varit negativt. Mutskandaler, blankning från Muddy Waters och försäljningen av Euroasia. Man kan också misstänka en sämre prislapp än vad man annars skulle fått om man inte var pressad av att sälja.

Aktien handlas nu till 41,80kr och 7% i direktavkastning. Risk/reward på detta stabila bolag känns attraktivt och jag känner mig bekväm med mitt innehav.
För mig är Telia ingen byrålådsaktie  då tillväxten är svag. Byrålådsaktier för mig är Starbucks, Novo Nordisk, Disney mm.
Men för att äga fram tills utdelning kan bli en bra affär. Ett spekulativt köp med andra ord.

2 kommentarer:

  1. Är inne på samma bana. Har successivt höjt andelen teliaaktier allteftersom kursen tagit en sydligare bana.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja vi får se om investeringen faller väl ut. Funderar på att vikta över lite preffar till Telia nu när aktien har kommit ner så pass mycket.

      Radera