fredag 2 december 2016

Att kommunicera med sina aktieägare


Att som bolag kommunicera med sina aktieägare är såklart viktigt. Och det är också en möjlighet för oss aktieägare att gräva lite djupare och får svar på några andra frågeställningar som kanske inte besvaras i PM, rapporter och intervjuer. 

Jag mejlade för några veckor sedan två olika bolag. Amhult2 och WilLak. 
I Amhult2 så mejlade jag direkt till ordförande Eigil Jakobsen angående några juridiska turer kring förvärvet av "Skogens Gård" (senast köpta fastigheten av bolaget). Samt några funderingar kring emissionen som det såklart inte kunde svara på. 

Svar kom efter några dagar från en jurist från bolaget. Kändes väldigt proffsigt och jag är glad att bolaget jag äger aktier i också tar sig tid att kommunicera med sina aktieägare. 

WilLak som jag också mejlade angående nuvarande konkurrens och hur man såg på bolagets marknadskommunikation i framtiden har jag inte hört ett knyst i från. 
En liten besvikelse måste jag ändå säga och känns inte vidare tilltalande att äga aktier där om inte ledningen vill vara tillgänglig. 
Bolaget i sig är ett riktigt småbolag (börsvärde 35Mkr) och borde verkligen värna om externt intresse och dessutom från sina aktieägare (har en pyttepost i bolaget).

När man ringer VD och ordförande så har de heller inte några officiella talsvar på sina mobiler vilket känns extremt amatörmässigt. 

Men men. Det är byggbranschen. Det kanske är en annan kultur där. Vad vet jag. 

Har du några bra eller dåliga erfarenheter av att kontakta företag?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar