torsdag 8 december 2016

Timing, småbolag och "dåliga" aktieägare

Lite risk med inlägget att jag slår in lite väl öppna dörrar men ni får ha överseende med det.

Att småbolag är heta och har så varit ett bra tag känner ni nog alla till.

Det är här tillväxten finns och "morgondagens raketer".
Från att Aktietorgsindex mest har korrelerat med OMXS30 tidigare år så hände något 2015. Det blev tillsynes helt frikopplat från börsens rörelser och man skulle kunna säga att det var starten på "euforin".


Det är också nu man börjar se ett allt tydligare följa-John-beteende.
Börsveckans analyser kan driva upp kurserna +10% till +40% första handelsdagen efter publikation, och ett hett ämne på Twitter är hur vida man är kurspåverkande eller inte.

Det var väldigt tydligt i Kavastus tweets att en rätt stor svans hakade på. Detta gäller såklart alla personer som har ett par tusen följare och som twittrar om bolag och anses som goda stockpickers. Man är kurspåverkande vare sig man vill eller inte. Tycker själv om Kavastu och han tillför Twitter och bloggvärlden en hel del bra tankar kring börsen och bolagen.

Med alla dessa ingredienser samt risknivån vi ser i alla IPO:er så finns det fog för att dra öron åt sig om man ska ge sig in i småbolag.
Måste väl ändå säga att en viss avmattning i effekt har skett dels i rekar från media samt i galna kursuppgångar på nyintroduktioner. De faller snabbt ihop igen.

Vad säger då detta?


Jo i min värld så tyder det på att det finns många osäkra privatsparare där ute som vill vara med på börsen men som kanske inte själva har gjort "hemläxan". Och man satsar gärna villt i småbolagen.
Jag har själv alla sympatier för att man heller inte gör den. Man kanske har familj, aktiviteter, jobb och annat som tar tid framför att analysera bolag.
När ska man få tid till att gräva i årsredovisningar? Alla är dessutom inte ens intresserade av det.

I mitt eget investerande så är jag absolut influerad av andras analyser. Jag prenumererar på Börsveckan, Aktiespararna och tidigare Värdepappret.
Bloggen "Äga min tid" har varit ögonöppnare till Amhult2 som är ett av mina större innehav och till viss del även Protector.

Jag går gärna in i bolag som är i en bransch som tilltalar mig och som jag begriper eller tro mig begripa i alla fall.
Catena Media är tex ett bra tillväxtcase som många gillar. Själv får jag ingen feeling för det de sysslar med och känner inte heller att jag har intresset att förstå deras affärsmodell. Alltså avstår jag även fast det florerar en del positiva kommentarer om dem i mitt Twitterflöde och det är säkert en bra affär att äga aktien på sikt.
Däremot försäkring och fastigheter har jag ett mer genuint intresse för vilket gör det enklare att söka upp information och läsa på om bolagen.

I grunden tycker jag inte att det gör så mycket att man tar efter investerare som man ser upp till.
Är det finare att kopiera Didner & Gerges småbolagsfond än att köpa bolag som du läst om på en blogg? Förmodligen så tycker man nog det även om det i grunden inte är någon skillnad.
Visst. I fonden har du publika personer som står för sina investeringar och ett tydligt track-record för vad fonden presterat. På nätet så är de flesta bloggarna anonyma.

Men för att knyta an till att äga småbolag så tror jag att det finns en underkattad riskfaktor och särskillt i dessa tider.
Och riskfaktorn består av att du gör sällskap med många andra osäkra ägare som inte har gjort hemläxan. Det kan i sin tur leda till ormiligt hög volatilitet både på upp och nedsidan.
Har du då inte själv läst på och skaffat en trygghet i caset så är det lätt att sälja bort sig om det börjar braka utför.

Det kan också vara så att bolaget handlas för dyrt och man missar att det ligger en småspararepremie dold i kursen som hålls uppe pga orimligt hög optimism.


Slutligen


Detta är såklart bara min tankar kring hur det rör sig i de mindre ilikvida bolagen och man ska passa sig för att ta chansposter helt enkelt.

Jag har tagit en chanspost och det är i WilLak:).
Är ner -19% (aktien är ned -35% från toppen)i den trots att ingen ny information kommit från bolaget.  Chanspost för mig är ca 10-15tkr bara så ni vet storleken.
Kommer dock att hålla aktien tills bokslutet kommer. Är ändå positiv till bolaget och nedgången känns som en direkt effekt av många osäkra händer som otåligt vill flytta sina slantar till mer populära case.

Men även om jag tycker att det finns många intressant småbolag där ute som jag skulle vilja äga så tror jag att vi behöver skaka av oss några osäkra händer först innan det kan bli köpläge.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar