onsdag 15 mars 2017

Små ändringar i portföljen

Har gjort en förändring bland mina mindre innehav.
Sålde igår Dometic för 67kr. Totalt 500 aktier och realiserade en vinst på hela 1%:).  Har ägt aktien sedan september och den har inte gett de resultat jag önskat under den tiden.
Känns inte som att marknaden riktigt belönar Dometic för deras prestation. Tillväxten känns lite för klen helt enkelt. Hade personligen en riktkurs på ca 75kr. Aktien har dock haft svårt att stabilisera sig över 70kr och känns oftast svag av någon anledning.
Bolaget handlas inte särskilt dyrt och kan hända att jag kommer att ångra min försäljning här.
P/E 14,5 på 2016.

*Kinnevik har nu sålt Metro till Custos (Mats Qviberg)

Istället valde jag att plocka in Kinnevik B.
Kinnevik B handlas nu till 10,5% substansrabatt enligt senaste "Net asset value" i bokslutet för 2016.
Tycker att Kinneviks portfölj är spännande med 53% onoterade bolag och mycket exponering mot det digitala.
Man har också en lång historik av fina utdelningar och även lite extrautdelning då och då.

Stor del av Kinnevik är också ett spel på Zalando. Lyckats man med sina marginalmål och marknadsandel här så kommer man att tjäna stora pengar. Kan vara en bättre placering än HM om man nu vill vara exponerad på klädhandeln?

Det blev ett litet köp på 150 aktier för 237,70kr vilket också bidrar med 1 200kr i utdelning i maj. (8kr/aktie).

Tanken har länge varit att ha en större del investmentbolag i portföljen. Kan tänka mig att fortsätta att fylla på med Kinnevik och Investor om det blir lite billigare framöver.

Investmentbolag i portföljen ger mig en känsla av trygghet vilket jag gillar. En hyfsat defensiv investering som genererar fina utdelningar. Lite så jag ser det:).



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar