lördag 6 januari 2018

Hyresfastigheten inköpt


Ja men så var det äntligen klart.
Igår skrev jag under kontraktet för min första hyresfastighet och det känns riktigt roligt.

Skrev senaste blogginlägget om ämnet i juni då jag nyligen hade varit och kollat på ett halvintressant objekt. Det blev ingen affär av den enkla anledningen att det var för få lägenheter och för dålig förtjänst.

Den fastighet som vi nu köpt har 4 hyresrätter samt 3 affärslokaler vilket skapar ett lite mer meningsfullare kassaflöde att jobba med.
Vi kommer att äga fastigheten i ett nystartat AB och vi fick förmånliga 75% belåning av banken, vilket jag måste säga var över förväntan. Hade inte trott på att de skulle gå med på mer än 60%. Men eftersom direktavkastningen hamnade på fina 9% så antar jag att det ansågs som en god kalkyl av banken. Och ja med den direktavkastningen så kan ni lista ut att det är en mindre ort vi pratar om här. Trots det så tycker jag att den var högre än vad jag förväntade mig.

Ett stort plus också är att kunna separera detta från min privata ekonomi och köra det 100% i bolagsform.

Målsättningen nu är att sänka driftkostnaderna samt lägga upp en underhållsplan för fastigheten. Jag tror mycket på att i detta fall installera bergvärme och komma ifrån den ganska så dyra fjärrvärmen. Men mer om det i kommande inlägg.

Jag är inte själv i den här affären utan jag gör det med två goda vänner. Tanken med det är att dela på risken och jobbet vilket känns motiverat när man är förstagångsköpare. Förtjänsten blir också 1/3 så stor men så även insatsen och risken.
Att vara flera ökar också de finansiella musklerna om vi bestämmer oss för att köpa en till fastighet i framtiden.

Kommer att skriva en del om fastighetens ekonomi på bloggen men även hur det kommer vara som nybliven fastighetsägare och om vi kommer att kunna lyckats bygga vidare på det här företaget med ytterligare förvärv. Det är i alla fall tanken...

Nu undrar ni säkert vad fastigheten kostade och vad intäkterna ligger på men mer om det i nästa inlägg!


Trevlig helg



8 kommentarer:

  1. Kul!

    Skall bli intressant att följa!

    /Sofokles

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det tycker jag med! Blir säkert inte helt smärtfritt:).

      Radera
  2. Superintressant! Detta kommer jag helt klart följa:) Att köpa en hyresfastighet står på önskelistan så det ska bli otroligt roligt att följa någon som tagit klivet.

    Kör hårt!

    MvH Pengaregn

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja men tanken är också att skriva om hur det egentligen funkar med att äga fastigheter. Verkligheten kan ju skilja sig mot Excelarket:).

      Radera
  3. Grattis! Kommer följa dig med spänning.
    All lycka och kör så det ryker! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tackar! Får hoppas också att det blir intressant att följa.

      Radera
  4. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  5. Hej, köpt min första hyreshuset 1,5 år sen med 4 stora lägenhet. Vet precis hur det kännas. Min tips att göra besiktningen i läginheter!

    SvaraRadera