söndag 21 januari 2018

Mål för sparandet 2018


Snart har nästan hela januari gått och det kan vara lämpligt att faktiskt sätta upp en del mål för mitt sparande och ekonomin.
Målsättning för investerandet kommer jag också behöva att ta itu med vilket känns nästan viktigare. För mig handlar det lite om disciplin när jag handlar och gör affärer. Avsetta mer tid för analys av mina innehav b.l.a. Men mer om det i ett kommande inlägg.

Jag skriver ibland jag på bloggen när det kommer till sparandet men jag menar vi eftersom jag är gift och vi har delat ekonomi så är allt som rör vår ekonomi är baserat på två inkomster.

Förra årets siffror.

Målsättning 2017

  • 1 500 000kr i samlat portföljvärde. Avanza + de onoterade innehaven.
  • Nysparande Avanza: 10 000kr månaden/120 000kr för året.
  • Amortering 2 000kr/månaden. Upp från 1 100kr/mån
Övrigt sparande tex buffert/resor har vi inget mål för utan sätter av lite då och då.

Vi nådde inte upp till 1,5Mkr i totala aktietillgångar i december. Dock löste sig det efter några dagars hausse i januari i stället. 
Nysparandet klarade vi av med lite råge. Låter kanske inte så högt med två inkomster kanske men då hade jag två månader förra året där jag fick ut en full lön. Det har varit mycket föräldraledighet under 2017 vilket speglar sig i sparandet. 
Jag prioriterade också i slutet av året att bara lägga pengar på hög på buffertkontot. Vilket visade sig vara klokt då jag gick och köpte en hyresfastighet vilket krävde och kommer kräva en del inbetalningar i form av kontantinsats, lagfart, aktiekapital till nystartade bolaget mm. 

Mål för 2018

Till våren så kommer vi få tillökning med barn nr:2 vilket ska bli otroligt roligt men kommer såklart få ekonomiska konsekvenser på nysparandet. 

Frun kommer att vara föräldraledig hela året samt att jag kommer vara lite extra ledig under sommaren. Vi kommer inte deklarera feta inkomster för 2018 det är då helt säkert. Det gör vi i och för sig inte i vanliga fall heller...

Jag kommer att behöva betala in min del av kontantinsatsen för hyresfastigheten vi köpte i december samt lagfart. Har betalt handpenningen på 10% redan så det är resterande 15% som banken vill att vi skjuter till. Totalt 87 000kr behöver jag betala in under mars. 

Detta betyder att jag inte kommer att kunna sätta av ett öre till portföljen under årets 3 första månader. Lite trist då jag har månadssparat konstant under ca 10 år. Men och andra sidan så är jag supernöjd med fastighetsköpet som vi gjort så det är väl investerade pengar. Önskar bara att jag hade större buffert så jag slapp nagga på portföljen. Jag hoppas att jag kanske kan genomföra köpet utan att plocka ut från Avanza men det kommer blir svårt och då krävs det ett kvartal av blodpudding och havregrynsgröt. Tror inte min fru är riktigt beredd på att göra den uppoffringen...

Målet för nysparande till portföljen 2018 sätter jag till 120 000kr eller 10 000kr/mån likt förra året. Anledningen till att jag sätter det trots att ingen insättning kommer att göras under jan-mars är att vi kommer få lite tillskott i form av bonusar och lite aktieutdelning från vårt onoterade innehav. Så med lite disciplin så kommer vi nog ändå kunna att sätta av någonting varje månad även när den andre är föräldraledig. 

Amorteringen taktar som vanligt 1 100kr vilket inte kommer att förändra sig så länge vi kommer att bo kvar här. 

Buffertkontot har jag tidigare sagt att jag vill ha 100 000kr på. Hade lätt klarat av det målet 2017 om det inte vore för fastighetsköpet. Målet kommer fortsatt att vara 100 000kr men jag kommer att vara nöjd om vi kommer kunna bygga upp det till 50 000kr under året. Har nu precis tömt det för att betala del av handpenning samt aktiekapital till vårt nya aktiebolag.

Målet för 2018 är att ha ett samlat portföljvärde på 1,8Mkr (noterat och onoterat). Vilket betyder att jag vill och kommer jobba för att ta milstolpen 2Mkr till 2019. 

Avanzaportföljen ligger nu på 1 410 000kr så det räcker med att leverera en avkastning på dryga 40% så är jag uppe i 2Mkr! Vilket inte kommer att ske. Är varken så duktig eller aktiv så att jag skulle kunna leverera det. Inte heller har jag en så pass fokuserad portfölj som skulle kunna leverera en sådan avkastning. Klarar jag av en tvåsiffrig avkastning för 2018 så blir jag nöjd med det förutsätter också att index har gått sämre. 

Imorgon blir de vab. Tack och god natt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar