måndag 2 april 2018

Fastighetens första intäkter


En härlig påsk går mot sitt slut och vädret har varit helt fantastiskt. En annan fantastisk sak är att jag nu har bokfört företagets första hyresintäkter samt att vi skrivit ett par nya kontrakt med nya hyresgäster. För närvarande är intjäningen netto (ex moms) för fastigheten 25 000kr/månad.

En tråkig nyhet för oss i samband med att vi skrivit på kontraktet för ett par månader sedan var att två av hyresgästerna i affärslokalerna sa upp sig. Men det har vi nu lyckats ta hand om och skrivit nya 3-års kontrakt med nya hyresgäster. Riktigt skönt att lyckats säkra uthyrningen så här i början när vi är beroende av goda finanser och att bygga kassa.
När våra nya kontrakt kommer igång under året så ökar våra intäkter per månad till 26 720kr. Totalt sett så lyckades vi justera hyran med dryga 20 000kr/år för två av lokalerna. En bra justering tycker jag och det finns fortsatta justeringar kvar att göra på hyresrätterna. Dock inte utan motprestation. En viss justering av standard bör också läggas till i kalkylen.

Vi jobbar nu febrilt med att att ordna uthyrningen av en tom lägenhet som förra ägaren hade till sitt förfogande. Antingen renoverar vi upp den och hyr ut som bostad eller så kommer vi möjligtvis att kunna erbjuda den till en av företagen som hyr av oss som är intresserad av expandera. Båda alternativen är bra och det hela handlar om en förhandlingsfråga då lokalen är i behov av renovering.
Frågan är om vi som hyresvärd ska ombesörja renoveringen eller de själva. Och vad blir då kostnaderna för respektive för de olika alternativen.
För egen del så vill jag lägga ner ner så lite pengar som möjligt i nuläget på renovering och hellre ta en lägre hyra än tvärtom. Men som sagt det ligger under förhandling och vi får se var vi landar. Om den här affären går i lås så har vi 0% vakans och riktigt bra förutsättningar för att kunna investera i fastigheten med vårat fina kassaflöde. Vid 0% beläggning så bör intjäningen per månad hamna någonstans runt 31-33 000kr/mån. Eller ca 380-396 000kr/år.

Lyckats vi hålla kostnaderna på samma nivå som förra ägaren så har vi säkrat ett driftnetto på ca 198 000kr vilket är riktigt bra och ger oss ett helt ok amorteringsutrymme samtidigt som att vi kan ta lite större investeringar. Jag tror dock på sikt att vi har möjlighet att kapa kostnader genom att vara lite smarta med rätt investeringar i energieffektivisering och kanske byta till bergvärme.

Som fastighetsägare är jag väldigt mån om att visa upp en fin fastighet som jag kan vara stolt över och där de boende trivs. Är inte intresserad av att ta alla pengarna och låta huset förfalla.

Kikar just nu på nya objekt och har kontakt med ett par mäklare som har några fina objekt på väg ut.
Ett mål och viktigt milstolpe för företaget är att med egna (företagets) medel ha råda att förvärva. Når vi dit så kommer jag vara riktigt stolt.
Just nu är det egna surt förvärvade pengar som som får stoppas in i företaget för att kunna köpa något framöver.

2 kommentarer:

  1. Kul! Spännande att höra hur ni gör! Det är något av en dröm för mig att göra som du! Kör hårt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Kul att du är intresserad av fastigheter. Det kommer krävas långsiktighet samt ett stort intresse föra att tycka att det ska vara värt det tror jag. Jag checkar de punkterna så jag tror och hoppas att det kommer gå bra.

      Radera