fredag 18 maj 2018

Sålt Protector


En portföljepok går igraven. I alla fall för tillfället. Protector som jag ägt sedan sommaren 2013 har nu sålts med en hygglig vinst. Dock långt under ATH på strax under hundralappen. Jag började att skala av lite under veckan men sålde av mina sista 500 aktier nu på morgonen. Totalt 2 000 aktier har sålts.

Anledningen till försäljningen

Det handlar främst om att inte ligga med osäkerhet i portföljen en längre tid. Man rapporterade en betydligt sämre rapport än väntat i Q1. Sverige går visserligen riktigt bra men inte Norge och Danmark där man har en skadeprocent på 107%. Jämför det med If som ligger runt 65% på totalen men betydligt lägre inom vissa produkter. 

Man ska inte dömma ut Protectors affärsmodell för tidigt här och Sverige är ett bra exempel på det. Där växer man så det knakar och har fin lönsamhet. Men på koncernnivå gick det alltså sämre. Man gör i första kvartalet en "obetydlig" vinst på 25MNOK i stället för 107MNOK året innan. 
Resultatet från investeringsverksamheten är blygsam med 0% avkastning. Det är alltså detta investeringsben som ska kompensera för blygsam lönsamhet i i försäkringsverksamheten. I detta kvartal gör den inte det. I nästa kvartal kan det se annorlunda ut men det kan också bli till det sämre.

Man kan resonera att jag agerar kortsiktig här och inte har närver nog att vara långsiktigt. Och ja det är väl det som är fallet:). 

Caset i Protector är att de kommer kunna växa floaten med ca 20% per år och med en hygglig avkastning kunna generera bra med pengar trots satsningar på tillväxt. Och i en framtid även skruva upp lönsamheten i försäkringsreslutatet. 
Sverre är en grymt duktig företagsledare som jag tror kommer lyckats med detta. Dock så kommer resan dit vara lite mer skakig än vad jag tidigare trott vilket kan skapa ett och annat förlorat år i avkastning som aktieägare tror jag, men att på sikt så kommer nog gänget i Protector ge aktieägarna en god avkastning. 

Jag känner dock mer osäkerhet inför att 2018 kommer bli ett bra år för Protector och väljer därför att sälja av och avvakta en rapport eller två innan jag tar beslut om att hoppa på igen. 

Det är faktiskt ingen stor grej att sälja och titta på vid sidlinjen ett tag. Förstår inte varför jag inte fått tummen ur tidigare. Klick, klick så är det gjort!

Att Mats Qviberg nu dyker upp som storblankare var en nyhet för mig och säkert de flesta. Inget som ökar min egen conviction på caset direkt. Den mannen är duktig och själv är jag en riktig novis i jämförelse. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar