tisdag 8 januari 2019

Bokföring i fastighetsbolaget


I vårt lilla AB som jag delar med två andra så är det jag som sköter bokföringen. Ingen jättegrej kanske men för mig som är är helt grön på bokföring så är varje liten leverantörsfaktura och kvitto en lärandeprocess:).
Då vi äger en liten fastighet som rymmer 4 hyresrätter och 3 affärslokaler så rör det sig inte om någon jättebusiness precis, men dock ett jobb som ska göras och viktigt att allt blir rätt.

Faktureringen är det enklaste och jag ägnar kanske 20 min i månaden på det. Ganska effektiva minuter alltså.
Betala fakturor tar längre tid pga att det ska skickas fakturaunderlag till bokföringsprogrammet som sedan ska registreras och bokföras.
Jag testar förnärvarande gratisprogrammet Bokio som lämpar sig för småföretagare. Än så länge så har det funkat ok och de gör också små förbättringar eftersom. Det är enkelt att snabbt söka upp vilka kategorier det gäller och på så vis bokföra på rätt konton.
Har också beställt den lilla boken “Att föra bok” som Bokföringsnämnden ger ut och funkar som ett bra stöd. Annars kan man lika gärna googla så hittar man svaret ändå inom några klick.

När det nu är dags att knyta ihop året i böckerna så ser jag att den redovisade kassan inte stämmer med kassan på banken vilket gör det hela till en liten angenäm övning. Blir till att dra ut hela kontoutdraget för hela året och stämma av mot allt som är bokfört för att hitta de saknade kosntaderna. Har börjat lite smått och inser att det är ganska tidsödande.

Hur som helst så kommer vi gå med en allt för bra vinst för året. Vi har varit lite lata med att dra igång investeringar och har mest tagit in offerter men inte kommit till skott. Straffet för det blir vinst och en massa skatt. Tanken var att vi skulle nolla resultatet i år då vi har en hel del som ska i huset.

Får bli en summering av siffrorna när jag är klar med bokslutet.

9 kommentarer:

  1. Intressant, vad är det jobbigaste med att driva företag enligt dig?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inget! Vi kör det fortfarande i sådan liten skala att det tar väldigt lite tid. Får återkomma när vi har 3-5 fastigheter:).

      Radera
  2. Kan du inte periodisera reslutatet istället för att ta vinsten?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Absolut. Kan göra det till viss del. Kommer gå igenom det med revisorn så fort jag har fått ordning på bokföringen.

      Radera
  3. Har ni identifierat några byggnadsinventarier i butikslokalerna? Om inte så kan det vara värt att titta på för att få upp de skattemässiga avskrivningarna och därmed minska resultatet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har inte letat heller? Efter som vi hyr ut tomma lokaler så kan jag inte komma på vad det skulle kunna vara. Några förslag?

      Radera
  4. https://www.bokio.se/ Bokio gör det enkelt att driva företag

    SvaraRadera
  5. Trevligt med din blogg, jag är inne på samma bana som dig med fastigheter. Hur upplever du att bokio.se är när det gäller hanteringen av själva anläggningen/fastigheten, jag tänker på avskrivningar etc, finns det "automatiserat" stöd för detta? Jag själv har precis börjat testa Visma Eekonomi för mitt bolag för att se om det känns rätt.

    SvaraRadera
  6. Hej
    Ursäkta mig, men bara för att berätta att vi är ett företag på plats och vi erbjuder pengar kredit till alla seriösa och ärliga människor för att öka sin verksamhet eller göra ett köp. Räntan är 3% per år.
    För mer information, vänligen kontakta oss via e-post eller WhatsApp.

    Epost: simondurochefort@gmail.com
    WhatsApp: + 33756949346

    SvaraRadera