lördag 27 augusti 2016

Löning och månadens sista utdelning

Äntligen har lite lönepengar trillat in på kontot.
Vi har inget högt sparande för närvarande. Efter som frun är föräldraledig så går ekonomin lite på halvfart.
Vi har dragit ner amorteringen från 4 100kr till 1 500kr/mån. Resespar från 8 000kr till 1 500kr i mån. Men avsättningen till Avanza har tuffat på oförändrat med 10 000kr/mån. Undrar vem i familjen som lyckats bibehålla den posten...

Portföljen stängde +1,12% för veckan vilket var något sämre än index. Mycket verkstad som drog i fredags medans min portfölj backade med  -0,2%.

Portföljen är upp +4,45% i år ink utdelningar. Det är lägre än vad mina ekonomiska kalkyler behöver för att växa i den takt jag önskar. Målsättningen är att avkasta 8-10%/år.
Det är såklart inte jätteviktigt att varje år avkasta mot mål om portföljen presterar bättre vissa år. Men snittet bör inte vara lägre än så.

Förra året presterade jag en bra bit över index och även mitt mål.
Aktierna som drog det året var Sampo, Novo Nordisk och Protector för att nämna några. I år så är det samma trio som har hämmat avkastningen fram till nu. Protector har i alla fall börjat vakna till liv och jag är övertygad om att det är en vinnare på sikt. 

Att slå index (i det här fallet SIX Return30) är viktigt. Ett kvitto på att man gör något rätt med sina placeringar. 
Så även om jag inte ännu uppnått avkastningsmålet för 2016 så ligger jag plus samt en bit över index. Ändå ganska nöjd då jag som sämst legat på -10%! 
Börjar kännas lite mer nu med de här svängningarna vi har när man kommit över miljonen i portföljstorlek.  Och värre blir det när portföljen växer. Får se till att den svänger år rätt håll helt enkelt:). 

Gjorde en affär igår. 
Köpte 20 st Kopparbergs för 289kr. Bolaget går otroligt bra och kommer nog att hitta nya tillbaka över 300kr inom kort. Dock en väldigt volatil aktie och den kan slå 4-5% på en rapportdag. Inbjuder till bra köplägen. Förstår dock inte mig på den nervösa handeln i bolaget. Så här har det varit länge trots att bolaget rider på ett starkt momentum. Nåväl.

Månadens sista utdelning kom från Starbucks. Mina 75 aktier spottade ur sig 125kr efter avdragen källskatt. Totalt bjussade augusti på 3 402kr som återinvesterats i portföljen. Mycket nöjd!



Trevlig helg

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar