lördag 13 augusti 2016

Sött och surt i portföljen

Slut på semester för min del och dags för lite gammalt hederligt förvärvsarbete.

Portföljen håller sig strax över index men den fina avkastningen lyser med sin frånvaro. Jag är också utklassad av mina bloggkollegor vilket svider lite:). Men jag kommer komma starkt här på slutet och året är inte slut ännu!
Två av mina största innehav har bidragit till den dåliga prestationen och det är Sampo och Novo Nordisk. Att Sampo (-20%)har gått sämre än Nordea (-16%) i år är för mig lite märkligt men jag är heller inte särskilt sugen på att öka mitt innehav.
Anledningen är Nordea och att det visar sig gång på gång att det företaget inte har en solid företagskultur att känna sig trygg med. En bjässe till bank som är ett hopkok av mindre banker och olika kulturer som hela tiden har kämpat med att hitta en egen identitet.
Fortfarande har man inte i mitt tycke lyckats hitta den. En identitetslös bank helt enkelt och det är knappast en egenskap jag primerar när jag letar nya bolag att investera i.
Kanske läge att se över innehavet helt enkelt?

Skulle inte ha något emot att man börsnoterade If så man endast kunde äga det bolaget. Hade varit fin men tråkig aktie som genererat bra utdelning.
Hoppas jag hinner med ett inlägg om Sampos Q2 rapport inom kort också.

Novo Nordisk har guidat ner sina tillväxt med ca 2% och med det så har marknaden handlat ner aktien med totalt -23% i år. Men är också rädd för prispressen i USA samt att många patent löper ut 2017 för bolaget. Här har jag däremot ökat då det blev en bra affär i förra dippen i februari. Då var aktien nere i 305DKK för att sedan komma tillbaka starkt. Jag tror att även denna gång så kommer vi att få se något liknande och har därför valt att handla fler aktier för ca 30 000kr.
Har totalt 300 aktier till ett värde av 121 000kr.

Inväntar en ytterligare utdelning från NN som kommer nästa vecka. För mina dåvarande aktie så kommer jag att inkassera 270 * 3DKK = 810DKK. Alltid något!

Håller på att läsa in mig på vad analytikerna har skrivit efter revideringen från bolaget och tänker mig ett inlägg om det inom kort.

Utdelningar

Har blivit lite tillskott i kassan också under denna månad. 
2 032kr netto har det blivit. 


Totalt så har jag erhållit 26 559kr netto i år och den summan överstiger förra årets utdelningar med 14,2%. Fortsatt positiv utveckling alltså. 




4 kommentarer:

  1. Misströsta inte, det vänder nog. Själv är jag förhållandevis ny inom detta område. Min portfölj har gått ganska bra och presterat mellan +5-6% avkastning i år, men jag inväntar också en kommande direktavkastning till våren. Tror att den absolut segaste resan är över för min del, upp till 100 000:- som jag numera passerat. Gillar din blogg och läser den gärna framöver.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja jag kanske lät lite bitter i min ton:). Men det gäller att inte bli allt för otålig och göra allt för impulsiva irrationella beslut.
      Ska försöka sitta på händerna ett tag till innan jag gör några större förändringar i portföljen.

      100k är en viktig milstolpe! Grattis till den.

      Ha det bra

      Radera
  2. "Utklassad av mina bloggkollegor": Jag skulle inte bry mig om dem. Det är de som har haft mest framgång som syns och även de framhäver de delar som gått extra bra och det är så lätt, nästan oundvikligt, att få en skev bild av verkligheten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är lugnt. Inte särskilt ledsen för det:). Mest fascinerande att så många lyckats klå index i år men rätt bra marginal.

      Radera