söndag 24 september 2017

DI säljrekar Catena Media


Sålde mina sista aktier i CTM i juli då jag fick kalla fötter kring bolaget. Hade ägt dem i ca 8 månader och fick se en stor vinst utraderas och bytas ut till en liten förlust istället. Valde ändå att sälja och så här i backspegeln så var det rätt beslut då kursen har fortsatt dala från 86-90kr som jag sålde ut på.  

Anledningen till att jag sålde var att jag såg likheter med Moberg Pharma som jag också avyttrade under vintern/våren efter att VD vräkt ut en stor post med aktier. 

Likheterna är förvärvsdriven tillväxt. Vilket hela tiden ökar på skuldsättningen men blir väldigt kämpigt finansiellt om den organiska tillväxten lyser med sin frånvaro. Visst kan man driva på sina förvärv och öka kapaciteten och försäljningen och på så vis växa men där råder det också en del skepsis om.


Men vad skriver nu Richard Bråse i sin analys?

Tre plus
+Exponerad mot en tillväxtbransch
+Stark marknadsposition
+Starka ägare

Tre minus
-Hög skuldsättning
-Ökad konkurrens
-Kort historik

Kort och gått så är det stora problemet skuldsättningen enligt Bråse. Man hade under halvårsskiftet en skuldsättning som var 2x EBITDA som nu har vuxit till 2,8 om man räknar med kostnader för uppskjuten köpeskilling från de senaste förvärven. Sedan tillkommer nästan alltid tilläggsköpeskillingar i dessa förvärv också.

Han skriver också att obligationslånen kommer att stramas åt i september till att villkora en skuldsättning från 3,5 ner till 3x EBITDA. Där är vi snart så det kan omöjligen vara något positivt för bolaget vilket då borde tvinga dem till att dra ner på förvärvstakten. 

En annan viktigt sak att ha med sig är att Swedbank som har den mest offensiva riktkurs på CTM på 130kr är också den bank som ställer ut obligationen (rätta mig gärna om jag har fel). 
Kan vara värt att fundera lite på. 

Detta är den första säljreken jag har stött på så det ska bli intressant att se hur marknaden reagerar. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar