lördag 23 maj 2015

Intressanta portföljinnehav i Kinnevik?


Detta inlägg skrev jag för en vecka sedan och sedan dess har aktien klättrat 4,5%. Att aktien rallade var pga av att man kommer börsintroducera två stora bolag. Global Fashion Group och Global Online Takeaway Group.

Kinnevik är ett välbekant investmentbolag för de flesta men i dess transformation till att satsa inom e-handel har en uppsjö av mer okända bolag få tagit plats i portföljen (åtminstone för mig) .
Jag har verkligen inte kunskapen eller tiden att analysera varje litet bolag i portföljen utan här får man verkligen ta ett bet på om Kinnevik är rätt bolag för att driva dessa e-handlare och göra dem till framtida vinstmaskiner.
Lite synd att de tacka tackade nej till Spotify (källa; Breakit)! Det bolaget hade suttit fint i deras portfölj och absolut skapat extra lyskraft till bolaget.

Aktien


Själv tyckte jag det var tråkigt att man sålde ut Billerud då bolaget stabiliserade ett annars offensivt och mer risktagande Kinnevik med stabila kassaflöden. Man sålde ut till 72kr/aktien och nu handlas den runt 147kr. Nu som BillerudKorsäns ska väl tilläggas. Billerud hade dock varit ett väldigt udda bolag i det dagens Kinnevik.

Trots det så är det roligt att ett så pass stort bolag ändå vågar stöpa om och satsa på ny teknik och nya branscher så som Kinnevik gör.
Aktien har däremot inte prisats av marknaden och presterade -14% 2014 då den var nere och vände på 202kr.
Bakgrunden ligger i skepsism mot Zalandos intjäningsförmåga och tidigare negativa marginal. Rörelsemarginalen ligger för närvarande på 4-6% och bruttomarginalen på ca 43%. Här tror jag Kinnevik faktiskt kommer lyckas med att konvertera denna marginal till större vinstkronor i framtiden. Det skulle i så fall göra stort avtryck i aktiekursen.

Oavsett vad aktien säger om bolaget så har man under 2014 ökat substansrabatten till 304kr/aktie.

Under 2015 är Kinnevik upp 10% med årslägstanivå på 232kr och årshögsta på 299kr. Det har alltså funnits bra lägen att hoppa in i aktien.
Utdelningen för 2014 klubbade till 7,25kr vilket ger en direktavkastning på 2,6% till dagens kurs. Inte särskilt upphetsande för utdelningsjägaren. Men att köpa bolag endast för utdelningen är ändå inget jag förespråkar då det endast hämmar totalavkastningen över tid (läs mogna bolag utan tillväxt). Dock en strategi jag säkert omprövar om jag själv sitter med en portfölj på <5milj kr.

Listar här alla bolag som ingår i Kinnevik. Några kända. Några mindre kända.

Läs mer om bolagen på Kinneviks hemsida http://www.kinnevik.se/sv/.
Lägg till bildtext

Försäljningen fördelar sig på följande marknader:

  • Västeuropa 49%
  • Latinamerika 31%
  • Östeuropa & Ryssland 10%
  • Afrika 8%
  • Asien 2%


Om man är fortsatt bullish över den europeiska marknaden så kan Kinnevik också dra fördel av det. Dock så är det "bara" hälften av försäljningen medans den största kurspotentialen nog ligger hos dem som har hela sin exponering mot Europa.
Jag tror faktiskt starkt på privatkonsumtionen de kommande åren. Trots lägre tillväxt tror jag att konsumtionen kommer drivas på och fortsätta växa. Låga räntor gynnar privatkonsumentens plånbok som alla ni med bolån känner av.

Har Kinnevik på bevakning och kan tänka mig att plocka in den på den här nivån. Det blir då mitt första investmentbolag.

Har du själv några tankar kring deras portfölj?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar