söndag 31 maj 2015

Utdelning framför tillväxtbolag?



Vilken investeringsstrategi jag ska hålla mig till funderar jag ofta på och hur vida den skall vara utdelningsfokuserad eller riktad mot tillväxtbolag.
Det låter såklart trevligt att ha en portfölj med fina utdelningsaristokrater med starka varumärken som säkerligen inte riskerar att gå om kull bara för att vi står inför en finanskris.
Däremot så är avkastningen medioker om man kikar på yield. 2-3,5% är det du kan vänta dig i dagens högt värderade marknad. Uppsidan i kursen ser inte heller särskilt attraktiv ut på dessa nivåer.

Låt säga att du har en portfölj på 1 milj kr. Den avkastar 3,5% i utdelning. Det blir ändå bara 35 000kr/år. Jo vi har förstås utdelningshöjningar från de flesta bolagen.
Men varför har vi det? Har bolagen inget vettigare att göra för pengarna än att skicka ut dem till aktieägarna?
Och det är lite det som är "problemet" eller vad man nu vill kalla det. Se på ett bolag som Telia.
En aktie som ingen skulle vilja röra i vid tång så vida den inte delade ut en stor del av pengarna varje år. En kompensation för den uteblivna tillväxten.
Så det du får i utdelningstillväxt får du betala flera gånger om i en stagnerad aktiekurs.

När jag ser till min egen situation där jag inte hunnit bygga upp någon större förmögenhet så kan det vara väldigt hämmande för avkastningen att inte välja tillväxtbolag framför utdelningsbolag.

Att köpa ICA och Axfood på dessa nivåer faller mig inte i smaken och jag tror att dessa aktier kommer att underprestera marknaden ordentligt när vi ser stigande räntor.
Man kan anta att alla aktier där marknaden parkerar pengar för utdelningens skull bör straffas vid räntehöjningar.
Där emot så kommer man inte att förlora lika mycket i en bear-market om man sitter med trygga utdelningsbolag. Dessa aktier kommer att ses lite mer som en tillflyktsort även om alla aktier kommer att straffas vid ett börsfall. Min tro i alla fall.
Så om man vill ligga fullinvesterad i börsen oavsett klimat så bör en "bear-market" gynna utdelningsaristokrater men att dessa underpresterar marknaden i en "bull-market" till fördel för tillväxtbolagen.

Att vara kritiskt till en "Buy and hold"-strategi tror jag kan vara bra. Bolag som Coca Cola, Microsoft, IBM och kanske även Apple(?) (som jag faktiskt äger) mm har varit fantastiska investeringar historiskt men kommer kanske inte ha möjlighet att leverera i aktiekursen på samma sätt som man gjort tidigare år.
Marknaden är mogen och bolaget är så pass moget att man inte har svårt att växa mer än marknaden. Då blir "buy-backs" utdelningshöjningar sättet man sätter sprätt på kassan på i stället. Nu avviker Apple med att växa så det knakar i stället.
Dit jag vill komma är att många av dessa bolag har haft sin storhetstid. Dock inte fel på bolagen men för oss något "yngre" ivesterare så kan det vara värt att ifrågasätta varför vi ska lägga pengara där.

Ett bolag som Walmart har levererat 13,8% ex utdelning på 3år. Imponerad?
Tittar man på ett bolag som Protector har den aktien gett 500% under samma tid.
Självklart är det inte jämförbara bolag på något sätt men man kan absolut jämföra dessa som två investeringar. Varför vill du lägga dina pengar i Walmart framför ett bolag som Protector? Är stabilitet och förväntan om utdelningshöjningar värt att gå miste om 486,2%?

Därför tror jag inte riktigt på den typen av investeringar för en person i min sits, som sitter på x-antal hundra tusen (snart 1milj) att placera och är strax över 30. Jag vill ta mer risk för för att jag har råd med det och jag har tiden på min sida. Jag tjänar hellre pengar inom 5-10 år än inom 20.

Där emot kan dessa mogna bolag passa perfekt på sikt om man har åtskilliga miljoner som man vill få en trygg och stabil avkastning på.

Jag kommer nu att se över mina innehav och särskilt mina preffar. Kommer förmodligen att sälja av en del Akelius då avkastningen har försämrats avsevärt senaste månaderna.
Jag kommer inte heller handla bolag som Walmart, Coca Cola eller liknande trögväxande bolag. Det kommer bara att förstöra min avkastning. Hade jag haft 10 milj hade det varit en annan femma.

Hur resonerar du kring dina investeringar?

2 kommentarer:

  1. Jag investerar baserat på "magkänsla". Då menar jag att mina instinkter gör mig uppmärksam på företag. Sedan gör jag en sannolikhetsuppskattning för uppgång på lång sikt (1-3 år). Jag köper aldrig i företag/fonder som inriktar sig mot något som jag inte kan något om, t.ex. ligger mycket av mitt innehav i Sverige-baserade verksamheter, läkemedel/sjukvård och mode. Min stora nackdel är att jag pluggar fortfarande så jag måste hålla koll på att jag inte kommer i närheten av fribeloppet när jag säljer/omplacerar.

    Mina kommande investeringar kommer att gå in i:
    Blizzard
    Starbreeze (om de inte gått upp för mycket till dess)
    Spiltan investment-fond
    Disney

    Jag tror på ftrack som företag och försöker leta information om huruvida de är börsnoterade eller inte.

    SvaraRadera
  2. Klok investeringsstategi och bra val av aktier/fond! Ligger själv och fiskar i Starbreeze med många småköp för att undvika komma in på "fel" kurs. Är långsiktig där. Disney har många triggers i närtid. Nya Star Wars bla. Köper gärna där runt 100$. Låg utdelning kompenseras av åktieåterköp.

    SvaraRadera