söndag 1 maj 2016

Prenumerationsmonstret


Det här året känner jag har varit lite slösaktigt.
Inte om man jämför med en vanlig konsumerande medborgare med lön utan i en ekonomibloggares perspektiv såklart.

Insätt att jag har dragit på mig alldeles för många prenumerationer som dras varje månad. Blir ganska mycket pengar! Men nu råder stor sanering. Igår såklippte jag nästan rubbet.
Många av dessa abonnemang har varit lite "treats" under min frus graviditet och de första bebisveckorna då livet har präglats av mycket mjukisbyxor och stillasittande aktiviteter framför tex dumburken.

Exempel på abonnemang/prenumerationer vi har.

HBO - 85kr/mån
Netflix - 79kr/mån
Apple Music - 99kr/mån
Spotify - 99kr/mån
SVD - 159kr/mån
Driva Eget - 545kr/år
Dagens Industri (digital) - 299kr/mån

Det är alltså ca 865kr varje månad som går till tidningar och annat nöje, tex framför tv:n.
I och för sig ganska prisvärt med tanke på all den information och underhållning som erbjuds men ändå en möjlighet till att spara ännu mer.
Nu när vi går mot ljusare tider så kommer vi ägna oss åt mer utomhusaktiviteter och träning så  det kommer bli betydligt mer återhållsamt med inomhussysslor. Och framför allt stillasittande framför tv:n.

De abonnemang vi kommer ha kvar är SVD och ett Spotify abonnemang. Sorry Apple, inga pengar från mig.
Vi kommer då spara in 607kr f..o.m maj månad.

Det betyder att vi kan köpa 7,5 fler aktier i Attendo varje månad. Så får det bli!

Trevlig söndag

2 kommentarer:

  1. Hmm, ja det adderar till mer pengar än man tror. 600 kronor i månaden, 7000 kronor på ett år. Det är mycket pengar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jepp! Och vill man hålla en respektabel spartakt så det "många bäckar små" som gäller.

      Radera