måndag 9 maj 2016

Vit börsvecka-dag 3-4


Ja då har ytterligare 4 dagar gått i detta reningsprojekt från börsens och ekonomins "klor":).

För er som vill ha bakgrunden till denna serie kan läsa första inlägget här: http://pengabloggen.blogspot.se/2016/05/vit-borsvecka-dag-1.html 

Söndagen (dag 3) flöt på lika smidigt som söndagar brukar. Ingen börs öppen och vädret bjöd på andra aktiviteter än att glo framför datorn eller lyssna på ekonomipoddar också för den delen.
Med det är inte samma sak som att jag inte tänker på aktier och utdelningar. Det göra jag varje dag än då. Oavsett om jag följer börsen eller loggar in på Avanza så tänker jag på investeringar. Skillnaden är väl att jag inte oroar mig lika mycket. Men och andra sidan så blir jag heller inte så där härligt positivt som när portföljen har gått riktigt bra. Man får glädjas över andra saker här i livet helt enkelt:).

Måndag (dag 4). Kanske den svåraste dagen på veckan att vara "off-line" på.
Det är nu börsveckan startar och man vill också gärna få en hint om vart det barkar.
Men icke. Jag har varken kollat mina börskurser, eller läst di.se. Måste säga att det gett bra resultat på jobbet. Betydligt större fokus och jag har haft förmågan att koncentrera mig längre stunder än vanligt efter som jag inte tar upp min telefon lika ofta. Detta borde jag fortsätta med:).

Känner mig ärligt talat inte så intresserad heller över dagarnas rörelser då jag är långsiktig i mitt sparande.

För att ta ett slitet Warren Buffet-citat:
"The stock market is a device for transferring money from the impatient to the patient".

Ju mer jag kollar desto mer otåligare blir jag. Jag lockas till fler affärer vilket blir mer i courtagekostnader samt att jag riskerar fler dåliga beslut.

Nej jag tror verkligen på att hålla ett mer distanserat förhållningssätt till sitt sparande.
Och när jag säger distanserat så menar jag inte att man ska skita i allt och aldrig intressera sig för sina innehav, men mer sluta vara så extremt manisk i sin bevakning som jag har varit.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar