torsdag 5 maj 2016

Pepday


I tisdags var jag på investerareventet "Pepday" som arrangerades av crowd fundingbolaget Pepins. Det var beläget på Circus i Sthlm och det bjöds på mat och dryck. Jag tryckte i mig rikligt med Alvesta glass saltlakrits/hallonsorbé, wraps, Prosecco och rosé.

Ett väldigt välordnat och avslappnat event med Börspodden som konferencier. Tycker John Skogman börjar bli varm i kläderna nu och han har på senare tid lyckats värma upp munlädret lite bättre än tidigare. Språket flyter lite mer nu om jag säger så:).

Anledningen till eventet var lite ut av en kick-off för bolaget samtidigt som man ville presentera några av de bolag som man snart kan teckna aktier hos.

Alvesta glass

Nischar sig som ett premiummärke med spännande och innovativa smaker. Kommer satsa rätt hårt på marknadsföring för att bygga varumärkeskännedom. Riktigt bra glass i alla fall! Veganglassen sådär, men helt ok.

Har en övertecknat emission och här går det inte att köpa in sig något mer. Får se om det blir fler tillfällen framgent.

Domaine d'Escapat

En renoverad fransk vingård som vill ta in pengar för att sälja vinupplevelser på plats men även nå ut med sitt vin och skapa försäljningsvolym.
Företaget drivs av entreprenören Bruno Ohlzon. Man fick smaka vinet på plats och jag måste säga att jag var inte särskilt imponerad. Testade rosé och det röda. Smakade som ett 79kr vin. Men det kanske var tanken också vad vet jag.
Enligt Bruno så har hans viner vunnit många fina priser så det kanske var jag som inte hade smaklökarna på plats den dagen och kanske bör ge dem en andra chans...

XTZ

Hifi-tillverkare som vill expandera till Asien och synas lite mer. Behöver cash till det och samlar då in pengar via Pepins.
Inget som intresserar mig då jag tycker hemelektronikbranschen är helt ointressant. Superprispress och jag tror att ett litet lille skutt-bolag från Sverige kommer att ha svårt att hävda sig. Hur som helst så kan jag inte branschen så jag hoppar denna gång.

Destination Fjällen

Drivs av några dedikerade killar som brinner för naturupplevelser och vill hjälpa kunderna att hitta bättre minnesvärda upplevelser i de svenska fjällen. En turistsajt som ska hjälpa dig med inspirationen var än du befinner dig.
Blev själv intresserad av företaget då fjällturismen är stark i Sverige och växer för varje år. Måste dock rota lite i "detaljen" hur de faktiskt ska tjäna pengar. Men hur som helst ett intressant bolag med en affärsidé som jag förstår och tycker om. Sen ska affärsidén tjäna riktiga pengar också som ger avkastning till aktieägarna.
Kommer dock att luska lite mer i detta bolag.

Paradox

Huvudattraktionen var förstås Pardox. Det enda bolaget som faktiskt tjänar riktigt bra med pengar och där man släppte de första aktierna under kvällen. Bolaget är en framgångsrik spelutvecklare som vuxit av egen kraft under alla 14(?) år som man hållit på, 45% årlig tillväxt från 2010. Paradox kommer att listas på First North 31 maj.
Min tanke var att skynda mig att teckna då jag hade mitt kreditkort i högsta hugg. Så blev dock inte fallet då jag fastnade med ett glas rött ute bland vimlet.

Hur som helst en trevlig kväll och jag hoppas på fler investerarträffar i Pepins regi i framtiden.

Språkade också med finanskändisen Micke Syding och pratade om hans "vita vecka" på börsen. Något jag själv kommer att återkomma till inom kort. Hälsosamt värre!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar