onsdag 11 maj 2016

Tillbaka till skärmen igen

Ja igår sprack det.Min vita börsvecka gick om intet då jag loggade in och på min depå. Var "tvungen" att kolla rapporter och kursreaktioner från både Disney och Bahnhof.
Men det känns inte som ett misslyckande direkt.

Lärdomen här är inte att jag måste hålla mig borta från börsen långa perioder men gärna hålla mig borta stunder där jag inte ska handla eller inte kommer allokera om något i portföljen. Då blir börsen bara ett tidsfördriv som kan skapa oro och ta koncentration från andra viktiga saker.

Så mindre tid på börsen på dagtid, kvällar och helger helt enkelt. Räcker att kolla snabbt någon gång under dagen. Inte 15 gånger!

Uppdatering portföljen


Portföljen ligger fortfarande minus för året men har stärkts mot jämförelseindex i den senaste nedgången. 
Anledningen till det är att preferensaktierna varit stabila samt mitt innehav i Amhult2 som också legat på en stabil nivå.

Jag är glad att min strategi med preferensaktier nu börjat löna sig. Tanken var och är fortfarande att de ska stå för en mindre volatilitet i portföljen när det blåser hårda vindar. Skulle vi däremot stå inför en ordentlig rekyl upp så skulle jag inte hänga med index då preffarna skulle röra sig marginellt uppåt jämfört med bank och verkstad. 
Preffar/fixed income jag äger är Akelius, Alm Equity, SAS pref, Saltängen.

Men, men. Man måste ha en strategi som man känner sig trygg med och inte vara med och kladda i allt.

Mina förväntade utdelningar för maj kommer hamna på ca 14 000kr vilket känns helt fantastiskt. Det täcker med råge alla fasta kostnader som hushållet har under månaden. Allt återinvesteras givetvis.
Dock så var april tunn för mig och juni kommer inte heller vara någon stänkare direkt. 
Men varje år så växer månaderna sig starkare och starkare i ett utdelningsperspektiv. 

Ha det bra



2 kommentarer:

  1. Att ge fan i att kolla Avanza via mobilen är något jag behöver bli bättre på. Det är otroligt lätt hänt att man tar fram och kikar så fort man får en stund över.

    MvH Pengaregn

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du får avinstallera appen en vecka och se hur det känns:).

      Radera