fredag 6 maj 2016

Vit börsvecka-Dag 1


Ja idag fredag är starten på min vita börsvecka. Alltså veckan då jag inte kommer att kolla börskurser eller logga in på min aktiedepå överhuvudtaget.

Varför vit börsvecka?

Är man en långsiktigt placerare som jag och för närvarande dessutom 98% investerad i aktier, kan jag rimligtvis inte påverka mina resultat genom att blänga på skärmar och börskurser hela dagarna. 
Jag gör det ändå pga jag är intresserad av mina pengar och vill hänga med i svängningarna på börsen. Går börsen upp blir jag glad och känner mig rik. Går börsen ner blir jag lite mer nervös och känner att min "förmögenhet" är hotad. Under attack. Så här håller det på år ut och år in. Slutligen så har jag ändå gjort fina pengar på börsen och utdelningarna tickar in. Jag hade lika gärna kunnat minska den tid jag lagt ner på börsen med ca 75% och erhållit samma utveckling.

Alla vi ekonomibloggare och andra investerare har väl en dröm att bli så pass lyckosamma på börsen att vi kan "pensionera" oss från förvärvsarbetet inom en 5-15 års period. 
Och sen då? Då är väl tanken att man ska njuta av livet och och bara bli så där lyckligt självförverkligande som man annars bara är i fantasin. 
Då blir min första tanke. Om jag inte lyckats med det i min vardag just nu så kommer jag nog knappast att klara av det sedan? Det krävs nog lite eftertanke och kanske träning även här för att skapa sig ett bra och bekymmerslöst liv. 

Då bör jag till att börja med lägga ner tid på saker som gör mig lycklig och på saker som jag kan påverka. Börsen är inte en sådan aktivitet. Det är kul med börsen men det är menlöst att lägga ner så mycket tid på den som jag gör just nu. 

Dag 1

Idag har jag ägnat tid till att vara ledig, påtat i trädgården och fräschat till våran uteplats. Flyttat buskar och planterat. Vår lilla bebis har legat i vagnen bredvid och jag har sippat rosé. Vädret har varit helt perfekt och dagen hade inte kunnat vara bättre. 
Jag har skrivit lite på Twitter men inte kollat Avanza eller börskurserna på min iPhone 6Plus. 
Jag vet första gången inte på väldigt väldigt länge vad min depå står i eller vad börsen slutade på. Kommer inte heller kolla Dow Jones ikväll innan jag går och lägger mig och det känns fantastiskt bra. 
Det hela känns lite som en variant av Ifs kampanj #oflineoclock fast att logga ur från aktievärlden. 

Men dag 1 ska också vara lätt. Helgen kommer inte heller vara särskilt svår då börsen av naturliga skäl är stängd.

Kommer uppdatera bloggen varje dag här så får vi se om jag klarar av det!

Nej jag får heller inte läsa ekonominyheter eller konsumera ekonomipoddar. En riktigt börsdetox väntar.

Trevlig fredag

5 kommentarer:

  1. Tja!

    Fasen va bra inlägg och jag hoppas att du klarar dig hela veckan. Jag ska göra nått liknande i framtiden tror jag. Men inte närmaste tiden då jag bara "måste" hänga med :)

    SvaraRadera
  2. Tjena!

    Tack för feedback. Hoppas också jag klarar hela veckan. Livrädd för att missa ett ordentligt nedställ och att jag kommer komma tillbaka lagom till rekylen.

    Ja det finns många anledningar till att man bara måste hänga med:).

    SvaraRadera
  3. Bra ide! En börs-detox hade man nog helt klart mått bra av. Det ska planeras in inom kort:)

    MvH Pengaregn

    SvaraRadera
  4. Intressant! Vi lägger egentligen alldeles för mycket tid på börssidor på nätet. En poäng med att inrikta sig på utdelningar i sitt sparande är ju att det momentana värdet på aktierna blir mindre viktigt, det blir liksom en annan tidsskala. Eller borde bli ...

    Lycka till med detoxen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med angående utdelningsaktier.
      Den här börsveckan är ett bra exempel på att lägga ner onödig tid på börsen. Den stänger +-0 och inget har egentligen hänt:).

      Men visst. Vi gör väl det också av rent intresse förstås.

      Radera