söndag 22 maj 2016

Köper du bolag du förstår dig på?


Inte för att verka dryg i detta inlägg men kan tycka att det har blivit lite av en floskel att tala om sina investeringar utifrån att man bara köper sådant man förstår sig på.
Det i sig är väl ganska naturligt att man har lättare att ta till sig information om bolag man i grunden förstår sig på.
Men förstår man sig verkligen på ett bolag bara för att man förstår vad de säljer?

"Alla behöver ju äta och därför köpa mat. Jag köper Axfood."
"H&M säljer kläder och det är något som alla behöver. Dessutom så är det ett känt varumärke med billiga priser och bra lägen. Då köper jag lite HM-aktier."

Man kan väl säkerligen räkna upp en rad bolag som är välkända (läs Telia) och där den breda massan har en hyfsad bild av verksamheten och kan fingera som exempel, och där många köper aktier pga att man"tror sig förstå" verksamheten.

Som vanligt så måste man skilja på bolag och aktie inför ett köp.
Bara för att ett bolag är bra och framgångsrikt så betyder det inte att aktien bör vara köpvärd.
Har du en placeringshorisont på 50år så spelar väl ingenting någon roll och då kan man strunta i det där med tajming kanske.

H&M som exempel...

Om man tar HM som exempel, vilket också är ett bolag som jag själv äger så kan jag tycka att det är ett bolag som stämmer väl överens i den poäng jag försöker göra här (om det nu alls blir någon poäng).
Ett i grunden ganska enkelt bolag att analysera kanske. Vad vet jag.

Men att tro att bara för att jag själv handlar där eller för att jag förstår deras framtida tillväxtplaner så betyder det inte att jag förstår företagets affärsmodell fullt ut. För många ytliga insikter kan också skapa felaktiga beslut men framför allt en dåligt tajming inför ett köp.

HM kan säkert vara bra på sikt men en bedrövlig investering i dagens klimat. Bolaget har en fallande trend i både brutto- och rörelsemarginal och pga av en tuff prispress så har man inte möjlighet att höja sina priser. Det om något vittnar om en svaghet i ett företags affärsmodell.
Var skulle Apple vara om man inte kunde höja sina priser på iPhone eller Netflix om man inte kunde höja sina månadsabonnemang?
HM rapporterade ett resultat som var 30% lägre mot föregående år samtidigt som klädförsäljningen inte riktigt tar fart. Alltså dåligt för ett bolag som historiskt har värderats bra mycket högre än börsen i snitt. Man genomför också enorma investeringar i e-handel som man förhoppningsvis får skörda frukterna av någon gång i framtiden.

Marknaden har nu börjat diskonterat in en räntehöjning från Fed i Juni vilket inte låg i korten för ett par veckor sedan. Detta kommer bidra till en starkare dollar vilket i sin tur kommer att pressa HMs aktie då man har mycket inköp i dollar. Om nu inte försäljningen tar fart så kommer i varje fall kursfallet att göra det. Ökade kostnader och svag försäljning kommer att slå än mer på brutto och rörelsemarginal.

Detta är ett exempel på några saker att ta i beaktning innan man kastar sig på köpnappen bara pga man "förstår vad bolaget gör".

För egen del så tycker jag att HM är intressant på dessa nivåer men är inte främmande för ännu lägre kurser.
För inte så länge sedan så gick HM under 300kr på första gången sedan 2014. Då skreks det "fynd" och "köpläge". Nu känns väl inte HM på 298kr som ett fynd precis?

Jag är själv en investerare som försöker investera i det jag "förstår mig på" men inser allt som oftast att det krävs mer än ytliga floskler för att göra en bra investering.
Jag försöker verkligen inte att sätta mig på någon hög häst i och med detta. Jag själv ligger inte ens på plus i år utan har avkastat -2,5% ink utdelningar för året.

Jag kommer att fortsätta att titta på bolag som jag begriper mig på men bara för att jag begriper mig på deras affär så betyder det inte att jag tar korrekta investeringsbeslut.

Men man kan också alltid chansa och hålla tummarna för att det går bra. Orka vara perfekt i allt man gör:).




3 kommentarer:

  1. Att förstå sig på bolaget kan ju inte få utgöra det enda kriteriet för att man ska investera, men bör kanske vara en av kriterierna. Men man kanske ska formulera om frågeställningen lite, kanske till: "Kan jag med en meningen förklara bolagets verksamhet". För de flesta av mina bolag kan jag göra det, men i exempelvis Sampo kan jag inte riktigt förklara hur verksamheten ser ut och vad som påverkar vinsten mest osv.

    Men du har en bra poäng i ditt inlägg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej och tack för att du tittar förbi.

      Du äger Sampo alltså? Bra bolag:).

      Angående Sampo så kan man väl läsa på hur bolaget tjänar pengar. Men att sedan förstå hur deras största innehav If tjänar sina pengar och vad som påverkar intjäningen är svårt att läsa sig till på deras hemsida. En stor verksamhet med många delar i företaget som bidrar till lönsamheten.

      Och så ser det väl ut i de flesta bolagen. Verkligheten är inte alltid så enkel som catchiga investeringsfraser antyder.

      Radera
  2. Då du illustrerar frågeställningen med Warren Buffett så har han vid olika tillfällen att han bara köper bolag han förstår sig på. Sedan brukar det vara tyst om vad "förstår sig på" innebär. För Warrens del betyder det att han ska förstå bolaget som en CEO gör, dvs som VDn i företaget. Det tycker jag ger en bra riktning.

    En annan känd företagsledare - Sam Walton (mr Wal-Mart) finns det bla denna talande historia:
    "Back in the 1980s, the white-haired Walton was arrested after crawling around in stores on his hands and knees. When Walton’s friends came to bail him out, he told them he’d been measuring aisle widths to determine exactly how they displayed their wares."

    Om du kan komma på varför det skulle vara intressant för mr Walton att göra så, och räkna upp minst fem viktiga företagsekonomiska parametrar som påverkas så är du på god väg.
    Om du inte kan det, ja då kanske du ska fundera över det där med "att förstå vad företaget gör"

    SvaraRadera