Med risk för att låta som jag okritiskt hyllar bolaget här men det är främst för att jag bara återger vad som sades under presentationen.
Presentationen hölls av Hand Didring Sverigechef (han startade upp kontoret i Sverige 2011). Kvällen till ära med ett moderiktigt hipsterskägg. Det är första gången jag ser och hör Hans presentera bolaget
men det är uppenbart att det inte är någon duvunge när det kommer till att
prata inför folk.
Måste säga att det är A och O om man ska få med sig och vinna publikens intresse.
I detta fall i Aktiespararnas regi och medelåldern var skyhög om jag uttrycker mig milt.
Spelar ingen roll om du har fina slides med
fantastiska grafer om du själv utstrålar osäkerhet eller saknar driv
eller variation i rösten.
Det här vet såklart Hans då han också är en av Protectors säljare/mångsysslare/chef som också är ute på fältet och träffar och skriver avtal med kunder. Vilket han också berättar.
Det här vet såklart Hans då han också är en av Protectors säljare/mångsysslare/chef som också är ute på fältet och träffar och skriver avtal med kunder. Vilket han också berättar.
Det är också en anledning
till Protectors framgång på kostnadssidan enligt honom.
Protector saknar den
personalstruktur som många stora bolag har vilket i sin tur skapar stora
overhead-kostnader.
Ett annat kostnadsförsprång hittar vi på IT-sidan. Ett mindre nystartat bolag har i regel inte ett arv av gamla ineffektiva bassystem som kräver stora underhåll och utveckling. En stor anledning till deras försprång på kostnadssidan enligt honom.
Ett annat kostnadsförsprång hittar vi på IT-sidan. Ett mindre nystartat bolag har i regel inte ett arv av gamla ineffektiva bassystem som kräver stora underhåll och utveckling. En stor anledning till deras försprång på kostnadssidan enligt honom.
Hans pratar med emfas om Protector som ett starkt "värderingsstyrt företag" med en "stark prestationskultur".
Att prata om prestationskultur är för mig förenat med en stor dos floskler och ett alldeles för stort ”inne från och ut”-perspektiv där kunden oftast glöms bort. Nu är nog fallet inte så i Protectors fall.
Att prata om prestationskultur är för mig förenat med en stor dos floskler och ett alldeles för stort ”inne från och ut”-perspektiv där kunden oftast glöms bort. Nu är nog fallet inte så i Protectors fall.
Att försöka införa en ”prestationskultur” inom ett stort
bolag där det tidigare funnits en typ av anonym ”låt-gå-attityd" är inget jag
skulle räcka upp handen för. Ett mer utmanande uppdrag kan vara svårt att
hitta.
Men i Protectors fall som bara har några år på nacken har man den möjligheten anser jag. ”Protector rekryterar de bästa” -för att citera Hans. Betalar dem bra och ställer sedan höga krav. Ett recept för att skapa ett bra drag i organisationen och motiverade medarbetare kan man tänka sig.
Han poängterar ledningens stora aktieinnehav och att ingen
planerar att sälja på dessa nivåer. Det ska också borga för en aktieägarvänlig
resa fortsättningsvis.
Prognosen för 2015 står fast. GWP 22%, CR 86%.
Feta lata katter
Han skräder inte med orden när det pratas om konkurrenterna
(Folksam,If,LF, TryggHansa, Gjensidige) och han liknar dem som ett gäng feta
lata katter som mjölkar privatmarknaden på pengar, och har så gjort under många
år.
Överprissättning tas upp och han tog ett exempel som gäller på kollektivtrafiken och i det här fallet bussmarknaden där man nu säger sig försäkra 50% av alla Sveriges bussar. Inte
illa.
Har för mig att man också hade en storbrand i ett bussgarage nu i Q2 som slog på resultatet.
Har för mig att man också hade en storbrand i ett bussgarage nu i Q2 som slog på resultatet.
I alla fall så såg man hos Protector en överprissättning som
inte alls speglade risken vilket skapade en unik möjlighet att gå in och knycka
kunderna från storbolagen.
Har man också marknadens lägsta kostnader så kan man
också erbjuda marknadens bästa priser utan att behöva tappa marginaler.
Man försöker också här skapa "unika relationer" med kunderna och "jobba med dem proaktiv", med vad jag då får anta är skadeförebyggande åtgärder och medvetengöra om risker som man tidigare ej varit medveten om.
Man försöker också här skapa "unika relationer" med kunderna och "jobba med dem proaktiv", med vad jag då får anta är skadeförebyggande åtgärder och medvetengöra om risker som man tidigare ej varit medveten om.
Mogna marknader
Man pratade om att Norge är en delvis mogen marknad där man
ser måttliga möjligheter inom ägarbytesförsäkringar och personförsäkringar
medans man ser möjligheter att växa inom
skadeförsäkringen och då på motor.
I Sverige är det lite omvänt. Här är största potentialen personförsäkringar.
I Sverige är det lite omvänt. Här är största potentialen personförsäkringar.
Det kommenterades att den svenska motorportföljen har gått
betydligt bättre än väntat skademässigt och att det har genererat
avvecklingsförluster. Det är också angivet i Q2 rapporten som ”run-off”.
UK
Tiden har runnit ut och det blev tyvärr inte särskilt mycket
över till att prata om satsningen i UK.
Men lite kort så hade man i alla fall analyserat 8 olika marknader inför den här satsningen och kommit fram till att UK stod för den med mest potential. Mycket pga den enorma volymen som finns där men också pga stora provisioner som mäklarna skär i mellan och där Protector kan nå en prisfördel.
Men lite kort så hade man i alla fall analyserat 8 olika marknader inför den här satsningen och kommit fram till att UK stod för den med mest potential. Mycket pga den enorma volymen som finns där men också pga stora provisioner som mäklarna skär i mellan och där Protector kan nå en prisfördel.
Man tror att den fragmenterade marknaden kommer vara ett aptitligt byte.
Det känns som ett bra val av marknad och det kommer bli otroligt spännande att följa utvecklingen. Man räknar med ”små volymer” fram tills 2017. Inget mer specificerat än så kom fram.
Protector räknar med att ha en kapitalmarknadsdag till
våren. Det ser vi fram emot.
Ja det här var en presentation av bolaget och inget
sifferfrosseri för initierade Protector-nördar och därför kanske inte särskilt
mycket nytt att tillföra för oss lite mer insatta.
Dock intressant att få ta pulsen på bolaget och företagskulturen som jag anser är väldigt stark och har också stärkt mitt förtroende för att Protector kommer att fortsätta vara framgångsrika.
Nu väntar vi in Q3:an med spänning.
Ha det gott
Tack för uppdateringen! Intressant att höra för oss som inte kunde närvara. Nämnde de något om de andra marknaderna de kollade på? I ett gammalt nyhetsutskick skrev de att de tänkte gå in i Finland men de har inte nämnt något om det sedan dess.
SvaraRaderaHej. Nej inget prat om Finland. Men jag tror att man bearbetar den marknaden just nu.
SvaraRaderaAffärsresorna går till Helsingfors om jag säger så...
Tack för en bra genomgång.
SvaraRaderaAllt gott
/DanielWikstrom
Tack själv för besöket på sidan.
RaderaHoppas på fler inlägg om företagsträffar framöver.