söndag 24 januari 2016

Portföljens bromskloss

Portföljens bromskloss är utan tvekan Akelius pref. En surdeg som förvisso spottar ur sig bra utdelning men har en aktiekurs som hela tiden sätter nya lows.

Min totala avkastning på Akelius är -7,7% sedan köp och det är ink utdelningar. 
2015 var ett uselt år för preffen och den avlutade med -11% och i år -3,2%. Dock bättre än index och min portfölj så där får man väl vara lite nöjd. En bromskloss i uppgång och i nedgång.

Kanske inte så dumt att behålla preffen under 2016 ändå? Den bör dock inte vara det största innehavet. Jag måste verkligen vikta om här vid tillfälle och det saknas inte bolag att öka i heller för den delen. 
Akelius avkastar nu 7% vilket är fantastiskt bra om man jagar utdelningar. För den som inte äger någon som helst pref så kan det vara hyfsat ok att hoppa på nu när många av aktierna kommit ner en bit och avkastningen stigit. Men och andra sidan så är nedsidan betydligt mer tydlig nu än vad många möjligtvis föreställde sig vi teckningen. 

Men kanske ändå bättre att köpa tex Telia på 7,8% avkastning och då få uppsidan som en stamaktie kan erbjuda?
Som läget ser ut nu så tycker jag bolagsrisken är högre i Telia än i Akelius men kanske att risken i aktien är högre i Akelius om vi får se stigande räntor.  

För övrigt så gillar jag verkligen Akelius. Stort bolag med bra finanser. Rating BBB-,"Outlook stable" enligt Standard and Poors. Soliditet på ca 40%.

Vad tycker du själv? Preffar eller Telia? 


3 kommentarer:

  1. Bra tankar!

    Jag funderar själv på hur jag ska göra med Akelius Pref. Bolaget är fantastiskt stabil men Preffen har som du säger gått riktigt dåligt kursmäsigt. Såhär i efterhand ångrar jag att jag inte satsade på SAS Pref istället, det var de jag valde mellan och trodde mig välja det säkrare alternativet när jag valde Akelius Pref. Jag kommer att ha ca 6-7% preffar i min portfölj framöver och ser innehaven som en utdelare som genererar cashflow till portföljen. Sen hoppas jag såklart på bättre kurs under 2016 trots att jag tror att kursen kommer falla mellan 5-10% till tyvärr.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om du tror att preffen har mer att ge på nedsidan så kanske du ska överväga att skala av lite? 7% i direktavkastningen är inte mycket värt om portföljen minskar med lika mycket.

      Min tanke med preffar är att generera lite kassaflöde till portföljen för att kompensera för de bolag som är lite snålare med utdelningen tex SBUX, AAPL, Novo, och Amhult2.

      Sampo är annars en stabil högutdelare som jag kan tänka mig att växla över till.

      Radera
  2. Så länge utdelningarna trillar in varje kvartal ser jag ingen panik, men visst är det roligare att se blå siffror än röda... Har slutat köpa återfår förutom SAS, men man kanske ska köpa fler...

    SvaraRadera