söndag 21 augusti 2016

Börsveckan som gått

Veckosummeringar är inget jag brukar rapportera och heller inget jag kommer att fortsätta med. Men just idag var jag lite extra sugen att kolla depån och skriva några rader.

Är extra nöjd med veckans portföljprestation efter som vi har haft flera minusdagar. Istället för att sjunka så har portföljen klättrat svagt uppåt med +0,53%.
Mycket är pga av mitt största innehav Protector stigit med 6,5%. Troligtvis drivet av deras kapitalmarknadsdag som man höll i Oslo 18 aug där man samtidigt reviderade upp tillväxtmålet från 10%till 15% per år.
Finns mycket att säga om Sverre och allt som sades från den dagen men det får blir ett separat inlägg.
Jag är fortsatt mycket positivt till Protector som innehav trots att aktien stigit kraftigt de senaste åren. Deras förmåga att driva tillväxt samtidigt som man har en imponerande kostnadskontroll och riskkontroll gör de bolaget till ett måste i min portfölj. De utklassar också konkurrenterna när det kommer till avkastning på investeringsportföljen vilket är halva affären för ett försäkringsbolag.
Kommer fortsätta öka på dippar tills jag har fått upp storleken på innehavet till 2 000 aktier.

Totalt är nu portföljen +3,46% för året och har ökat avståndet till index något. Känns alltid bra i magen och jag känner mig som en lite lite smartare investerare för varje punkt som avståndet ökar:).

Utdelningar augusti

4st bolag har delat i augusti och totalt efter avdragen källskatt summeras det till 3 276kr. Är mycket nöjd med summan då andra halvåret inte har några starka månader på utdelningsfronten. 
Bästa tillskottet i portföljen när det kommer till utdelning är Northwest Healthcare Properties som delar ut månadsvis. Att få 217kr varje månad efter skatt är inte så dumt!

Utdelningarna för 2016 har nu överskridit förra årets total med hela 19,5% och i kronor räknat blir det 27 804kr. Men då har vi också fyra månader kvar att inkassera cash på.

Är också dags för en portföljuppdatering snart då det har hänt en del under sommaren.

Trevlig söndag!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar