torsdag 2 mars 2017

Utdelning och transaktioner-Februari


En ganska lugn månad för utdelningarna men ganska hektiskt bland transaktionerna.

3 bolag har delat ut och en tacksam liten slant har det blivit.

Starbucks, NorthWest Healthcare Properties och SAS pref. 

Totalt 1 094,50kr efter avdragen källskatt. 

Eftersom jag sålt alla mina preffar och även avyttrat mitt innehav i HM så har mina utdelningar sjunkit markant. Känns lite tråkigt såklart men jag kan heller inte behålla aktier som jag tror kommer ge mig en dålig totalavkastning över tid. 
Nya bolag som kommer in i portföljen bidrar såklart också med utdelningarna om än i en mindre skala.  

Transaktionerna

Som jag skrev tidigare så sålde jag hela mitt innehav i Moberg Pharma vilket visade sig vara rätt. Aktien har fortsatt gått väldigt svagt och sentimentet kring aktien har helt svängt. Jag tror att jag kommer att invänta Q1-rapporten innan jag gör några nya inhopp i bolaget. Ser fortsatt väldigt spännande ut i alla fall.

Ökade upp i Catena Media tidigare och även A&O Johansen.
A&O Johansen är en dansk byggrossist och motsvarighet till Ahlsell här i Sverige. Ett billigt bolag som värderas kring p/e 8 vilket får anses som väldigt billigt. Man växer inte så mycket men kommer att öka lönsamheten successivt.

Då man har ett väldigt starkt kassaflöde och gått ur en lång period av tunga investeringar så har styrelsen beslutat att börja dela ut. Lite försiktigt blev det med 60DKK/aktie. 
Man har också köpt tillbaka en stor mängd aktier (ca 51% av bolaget) under 2016 vilket kommer att makuleras till våren. Det är detta som bidrar till det låga p/e-talet. Skuldsättningen ökar såklart med dessa transaktioner men hur som helst en bra deal för aktieägarna. Amorteringar kommer inte vara ett problem för AOJ och det är ett fantastiskt bra sätt att skapa aktieägarvärde. Särskilt när inköpskursen av aktierna var långt under dagens marknadsvärde.
Aktien handlas nu till ca 3 600DKK och om en månad ungefär så kommer en split 1:10 att genomföras vilket jag tror kommer vara väldigt positivt för likviditeten i aktien. 

Övriga mindre transaktioner är att jag sålt det sista i Novo Nordisk samt fyllt på lite smått i Amhult2, Kopparbergs (efter rapport) och NorthWest Healhtcare.

Nytt innehav

Cloetta gör entré i portföljen vilket var en väldigt oväntat. Jag har inte haft några planer egentligen på att köpa in bolaget men när de annonserade ut köpet av Candy King så slängde jag mig på köpknappen då jag trodde att det skulle uppskattas av marknaden. Aktien är upp 17% sedan dess. Klart över förväntan. 
Så här i efterhand så är jag nöjd med att plockat in aktien då det är en bra och defensiv placering, och som nu förvärvat till sig lite tillväxt också. Den får ligga kvar tillsvidare.
Men det är ett litet innehav om 1 000 aktier och utgör 3,2%. 

Största innehaven nedan:

Tack å hej


2 kommentarer:

  1. Jag förstår hur du tänker med Cloetta där och efter att ha lyssnat på Cloetta och Jacob Broberg på uppesittarkväll har jag insett att de inte är så beroende av sockerberoende svenskar som jag först trodde. De är rätt finurliga de där Cloetta och de har även nötter mm i sitt sortiment.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det känns som ett klokt val att stoppa in den i portföljen. Har inga större förväntningar på kursen från dessa nivåer. Får ligga och mogna på sig helt enkelt och spotta ur sig utdelningar

      Radera