onsdag 11 oktober 2017

Sålde Swedol-Ligger nu med lite kassa

Fastighetsbolagen men framför allt bostadsutvecklarna skakar till ordentligt på börsen och alla är väl lite spända över vad som kommer att hända med bomarknaden.

Mitt innehav i denna bransch är Amhult2 som för närvarande går uruselt och är ner -28% i år.
Amhult2 är dock inga lyckosökare som är ute efter att tjäna snabba pengar i en överhettad bomarknad utan bygger upp ett nytt kvarter med avsikt att bli ett förvaltande bolag med hyresrätter och butikslokaler.
Alltså inget korthus som raserar i första taget. Men det spelar kanske inte heller någon roll om hela sektorn ska straffas på börsen. Kommer nog att dröja innan den här aktien blir älskad igen.

Jag har ingen avsikt att sälja då jag kommer att behålla många år till. Jag tror på bolaget och är inte orolig för en svacka på bomarknaden.

Gjorde en affär idag och jag avyttrade mitt innehav i Swedol. Köpte i somras efter Q2-rapporten och fick en avkastning på 18% på mina 1.400 aktier. I absoluta tal så blev det ca 7.000kr.
Ingen stor affär relativt portföljen alltså.



Anledningen till försäljningen är att jag har legat med belåning och vill ha lite kassa. Så klart svårt att veta vilket bolag som ska få lämna portföljen och framtiden får utvisa om jag gjorde rätt eller ej.

Tror fortfarande på bolaget och man har gjort ett bra förvärv i Grolls som tillverkar skydd och arbetskläder.
Trenden för försäljning och marginaler pekar åt rät håll men frågan är hur högt man ska värdera än sådan här verksamhet trots allt? Just nu P/E 17 på rullande 12.
Betydligt aptitligare blir värderingen för nästa år såklart när Grolls finns fullt integrerat i resultatet.

Börsen har gått ruskigt bra senaste tiden och jag känner mig något mer beredd för en rekyl med kassa istället för belåning.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar