söndag 29 april 2018

Veckan som gått

Har varit en riktigt tummultartad vecka för portföljen. Berg och dalbana då bettingbolagen fick sig en törn när norska politker började vapenskramla med regleringar. En viss återhäming dock mot slutet av veckan.

Protector mitt största innehav släppte en dålig rapport sent under torsdagskvällen och aktien tappade -9,8% följande handelsdag. Rätt saftigt men inte oväntat. Men också helt välförtjänt kan jag tycka.
Då inte alla aktieägare har samma placeringshorisont så kan man inte förvänta sig heller att vi ska agera lika. Min egen horisont sträcker sig många år framöver medans vissa gärna kastar sig ut om ett bolag börjar visa svaget. Det finns många investeringsstrategier som handlar av varandra i orderdjupen och man ska aldrig förvånas av att "marknaden" inte reagear så som man själv önskade.

Problemet med rapporten är att man hade ett riktigt dåligt kvartal skademässigt i Norge, men även i Danmark och vädret spelade en viss roll. Sverige går riktigt starkt i både tillväxt (23,4%) och lönsamhet.

Jag är inte helt tillfreds med Protector som det ser ut efter rapporten. Och det är främst pga man har hög tillväxt men för dålig lönsamhet i försäkringsverksamheten. Ofta när försäkringsbolag är mindre lönsamma på det tekniska resultatet (försäkringsverksamheten) kan de ta igen det på investeringarna i stället. Nu är det betydligt svårare då vi har negativa räntor vilket gör att tex Protector valt att ha en högre andel aktier. Det är också mer riskfyllt och mer volatilt. Detta kvartalet så gick deras aktieinnehav -2,5% vilket påverkadet den totala avkastningen till beskedliga 0,0%. Hade de haft 0% aktier och 100% ränteinstrument så hade de fått ca 0,5% i kvartalet.

De har historiskt varit duktiga på att förvalta kapitalet så man ska inte sälja i panik efter ett dåligt kvartal. Det kan lika gärna se helt annorlunda ut när året är slut.

Historisk avkastning för Protectors aktieförvaltning:


Jag kommer att bevaka utvecklingen noga i Protector och jag vill verkligen se att man kommer ha koll på skadeutveklingen nu. Jag länner mig inte trygg om vi ser skenande skadekostnader samt att tillväxten fortsätter. Det kan kan bara betyda mer problem framöver. Att man tex har fyllt kundstocken med fortsatta dåliga risker där man tagit in dåliga kunder till alldeles för låga priser.
Det kan finns en negativ hävstång som jag ser det med att vara snabbväxande här.

Nya fastigheter under radarn

Har också hunnit med en visning under veckan av en hyresfastighet som jag varit sugen på. Fin kåk med lagom många lägenheter och i ett prisintervall som tilltalar mig.
Däremot så var skicket inomhus inte lika fint som utsidan indikerade så här har det snålats en del av den tidigare ägaren kan man säga. 
Om det ska kunna bli ett köp av det här objektet så måste jag verkligen räkna korrekt då kommande underhåll kommer att kosta och då gäller det att inte ha förvärvat till för högt pris. Jag skulle helst slippa göra några nya affärer kommande månader då det tar på ekonomin att köpa fastigheter:). Och det var inte allt för länge sedan jag handlade sist. 

Vi har precis gått in i en ny föräldraledighetsperiod vilket också kommer gröpa ur ekonomin under en bra tid framöver. Så investeringarna kanske får vänta på sig ett tag...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar