onsdag 2 september 2015

Månadsrapport Augusti

Nu är det tid för höstrusk och de fina sensommarkvällarna är förbi. Tyvärr kan man kanske tycka... Däremot så kommer vi här hemma starta igång att elda i vår öppna spis som är ett riktigt guldkorn när det börjar bli kallt och ruggigt. Den kan även värma lite när det råder börsfrossa. Och börsfrossan lär väl fortgå under hösten. 
Det råder hög volatilitet på börserna och det skapar goda köplägen för den tålmodige. Det har snabbt rekylerats på gårdagens uppgång vilket gör att man kan bottenfiska om man är tålmodig. Mer om mina köp längre ner.

Själv har jag fått en del utdelningar i augusti men även gjort några småköp.
Min avkastning i portföljen har varit negativ -3,23% medans OMX30 backat med -7%. Klart att det alltid är dåligt att förlora pengar men det är också positivt att kunna prestera bättre än index. 
I det här korta tidsperspektivet så gör det heller ingenting och det är egentligen en ganska menlös jämförelse men ändå intressant att kunna få summera hur det faktiskt har gått för mina innehav. 

Utdelningar under augusti:

Apple                  4,39/aktie          132kr
SAS pref             12,50kr/aktie     125kr
Akelius pref        5kr/aktie            1 750kr
Kraft Heinz Co    4,75kr/aktie      119kr

Totalt 2 116kr blev det för augusti vilket är helt ok med tanke på att jag förmodligen aldrig kommer ha så lite i utdelning i augusti månad som jag hade detta år. Nästa år kommer förmodligen vara mer. Så vida jag inte säljer av alla min preffar och köper någon "high growth, low yeild"...

Totala utdelningarna för året så här långt är 19 874kr (efter skatter). Inte så dåligt, och mer pengar är på väg.

Det blev också några köp, tyvärr inte till fantastiska priser har det visat sig i backspegeln.

20 st ABB på 169kr, 5st Apple 112$, 30st Fortum 15EUR, 30st SHB B 118kr, 15st Novo Nordisk 349kr, 10st Saltängen Prop 105,5kr, 10st SAS pref 478kr, 100st Zalaris 33NOK och slutligen 35st Disney för i snitt 100$.

Totala köpsumman uppgick till 64 119kr.
Månadens sälj var 50st Hemfosa pref 163kr, 300st Protector 64NOK, 350st Telia 48,7kr.

Nettoköpet var inte så stort denna månad utan mycket var en omviktning av portföljen.
I september så väntas utdelningar från Saltängen och Alm Equity  

Ha det så bra och lycka till med investeringarna. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar