måndag 8 juni 2015

Aktier åker på smisk

Ja nu är det riktigt skakigt på marknaden och OMX30 på 1590! Och jag gillar det.
Köper du? Säljer? Eller sitter still i båten?

Om jag idag hade varit både full- och färdiginvesterad för gott så hade jag såklart hängt läpp över de senaste veckornas baisse. Men då jag planerar att vara nettoköpare av aktier under en lång tid framöver så är det såklart positivt med en negativ börs.
Självklart är det härligt när ens depå lyser blått och man slår nya ATH för varje månad.
Däremot så är det inte särskilt smart att köpa dyra aktier till låg direktavkastning (för att generalisera).
Ju mer börsen går ner desto smartare är det att köpa aktier för den som är långsiktig. Men inte vilka aktier som helst såklart. För kvalité vill vi ju alltid ha!
Och så länge vi kan få aptitliga kurser på HM, ABB, SHB, SCA för att nämna några, så får man vara tacksam.

Min senaste handel den här månaden var att jag sålde av hela mitt innehav i SJR110,75kr. 
Inte för att jag tappat tron på bolaget utanför att jag inte ville ligga fullinvesterad i dagens volatila miljö.
SJR har enligt mig gjort en lite för snabb resa uppåt och på kort tid pga diverse köprekommendationer. SJR är heller inte ett bolag man flyr till när det börjar skaka på marknaden. Alltså ett sälj på kort sikt.
Däremot så har jag dem fortsatt på min bevakningslista och under 100kr så kommer jag att överväga att plocka in dem igen. Du får trots allt riktigt hög tillväxt och riktigt hög direktavkastning. Det bästa av två världar. Det som ligger dem i fatet är väl deras storlek om man vill se det som en risk i sig. Men ingen brådska att handla här inte.

Överlag så tror jag inte att det är någon brådska att kasta sig över aktier i överhuvudtaget.
Jag tror på en hyfsat svag börs framöver som kommer att bjuda på många "felprissättningar" av marknaden. Bara att tacka och ta emot alltså.
Vi har det vanliga med en konjunktur som kommer fortsätta att vara bra eller dålig, eller bra eller dålig. Beroende på vilken statistik man vill följa och hur hur stora växlar man vill dra på diverse siffror som dagligen sköljer över oss.
"Grexit" är en fars utan slut och även om det mest rimliga är att Grekland lämnar så verkar det inte riktigt finnas fog ändå för att det skall ske. Politikerna gör allt för att dra detta i långbänk.
Effekterna för en eventuell Grexit är också svåra att sia om. Dock så tror jag mer på att vi idag har underskattat konsekvenserna hellre än tvärt om. Det kommer alltid att finnas lik i garderoben när en kris blossar upp.

Några andra småköp som jag har ägnat mig åt är att fiska lite Starbreeze och Tobii. Köper småposter om ca 100-200 aktier åt gången och försöker tajma dagslägsta, i den mån det går. Har gått skapligt hitintills. Kommer inte ha någon stor del av portföljen i dessa bolag men kanske ca 1000 aktier i varje.

Sampo börjar se aptitlig ut och handlas nu till 4,6% direktavkastning på årets utdelningsnivå. Ett givet val för er utdelningsinvesterare! Räkna med en generös höjning till nästa år och vi kan nog räkna med att hamna över 5%. Dock ingen vidare tillväxt förutom i vinst per aktie,
Stabila If och Nordea kommer fortsätta tjäna pengar oavsett om konjunkturen är trög ett par år till.
Man kan också se den aktien som en liten "hedge" för högre ränta då både försäkringsbolag och banker mår bra av ett högre ränteläge.
Dock så kan den alltid gå ner lite till så ingen brådska här heller.

Av mina aktier jag tidigare haft på bevakningslistan så tycker jag nog att Apple (AAPL) ser skapligt köpvärd ut. I skrivande stund 128$ och ett P/E på strax under 16.
Se 5års graf för Apples P/E tal.


De har definitivt mycket i pipeline med försäljningen från Apple Watch samt Pay som rullas ut allt eftersom. Streamingen kommer nog att dröja innan den börjar generera stora pengar och kan nog bli kostsamt initialt. Spotify bränner fortfarande stora pengar varje år. Det är verkligen ett race om tillväxten men där Apple har ett rejält försprång. 
Om bara en tiondel av alla som köper en iPhone nappar på Apples streamingtjänst så har man gått om Spotify inom 12 månader. Det som tog Spotify 7 år att bygga upp. 
Jag hejar gärna på Daniel Ek men det känns ganska kört tyvärr. 

Sist men inte minst så är min nyfikenhet allt för stor kring Apples bilplaner för att jag ska kunna hålla mig borta från aktien. Detta är utan tvekan ett långt innehav. 

Vi ses där ute i orderstockarna!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar