måndag 29 juni 2015

Tillbaka till jobb och börs



Det har blivit en kort paus från bloggen då jag varit bortrest på en liten tjuvstart på semestern. Min stora vision om en helt frånkopplad vecka utan tillgång till wi-fi och uppdaterade börskurser gick om intet.
Nu för tiden så har man tillgång till uppkoppling i både segelbåten och taxin när man befinner sig utomlands. Svårt att inte kolla då...

Börsen


Marknaderna styrs nu främst av Greklands vara eller icke vara i euro-samarbetet och har så gjort under en lång period förutom när riksbankernas räntebanor hamnar i fokus från tid till annan.

Grekland har aldrig varit närmre en "Grexit" än vad man är just nu men jag tror trots detta att vi kommer att få se en lösning där Grekland kommer att stanna kvar i euron. Man spelar ett högt spel och har inget att förlora.
EU vill inte se ett Grekland som destabiliserar både EU och eurosamarbetet och samtidigt närmar sig öst och Ryssland. Det finns med andra ord stora risker för EU (politiskt) på nedsidan och man kommer därför enligt min tro inte att skicka ut Grekland särskilt lättvindigt. När allt är över så vet vi hur det gick!

Nog om Grekland. Det skrivs spaltmeter om detta just nu och och experter och tyckare har alla sina teorier kring vad den största sannolikheten är för vad som ska hända.

Hur påverkar detta min syn på börsen?


Jag är ganska negativ till börsen på medellång sikt men positiv på lång sikt. Det får konsekvensen att jag gärna kan tänka mig att handla vid de tillfällen jag anser att marknaden ger mig attraktiva priser.
För närvarande så är det absolut ingen brådska att kasta sig in i aktier. Börsen kan mycket väl vara lägre om 6 månader än vad den är nu. Men jag är trots det villig att stanna kvar i marknaden.
Bättre köptillfällen kommer trots dagens nedgång.

Jag fyllde faktiskt på med några HM-aktier idag på förmånliga 323kr. Det kanske blir billigare men ett ok pris för ett otroligt stabilt bolag med fantastisk tillväxt och fortsatta tillväxtmöjligheter.
Att säljarna surar över sänkta bruttomarginaler pga dollarförstärkning kan var trevliga köptillfällen för den långsiktige. Men idag så var det såklart Grekland som hjälpte till att pressa ner kursen dryga 3%.

För övrigt så ligger jag ganska fullinvesterad men med en kassa på ca 80k som jag kan sätta sprätt på vid tillfälle.
Min placeringshorisont för min aktieportfölj är minst minst 5-10år vilken gör att jag inte räds en nedgång. Jag har varken möjligheten eller kunskapen att tajma börsen med mina köp och sälj och då är det bättre att ligga investerad och bli kompenserad med lite utdelning under tiden.

En eloge till Kavastus fantastiska tajming med att avyttra samtliga innehav förra veckan då hans indikatorer gav honom ett varningens finger. Får se hur länge han klarar att hålla sig borta från börsen...

Det kommer bli en riktigt spännande vecka och jag hoppas på fina köptillfällen i bolag som straffas hänsynslöst av rädda säljare. Jag har däremot inte bråttom och jag tänker inte köpa vilken skit som helst bara för att det går ner.
Om jag däremot inte köper något så kommer andelen likvida medel öka för varje månad de nya insättningarna trillar in på depån vilket ökar kassan vid större sättningar. Inte heller fy skam.

Mer finansfrossa att vänta inorgon
Ha det gott så länge


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar