måndag 5 februari 2018

En rivig start på veckan

OMX30 står nu faktiskt -2% för året vilket känns lite ovant då det gått upp konstant många år. Om det blir minus för året är en annan femma.

Det som kan vara lite frustrerande med nedgångar är att en eller flera månaders uppgång raserars på några minuter om klimatet är tillräckligt negativt. Och det får vi väl ändå säga att det var idag. Min portfölj var som mest ner -3% för att stänga på -1,9%. Möjligt att Brexit var en lika tuff dag men annars får vi nog gå tillbaka till finanskrisen för att återbesöka liknande volla.

Jag gjorde faktiskt en affär idag.
Jag sålde hela mitt innehav i Tele2 vilket var ett mindre innehav på 400 aktier. Anledningen var att jag ser begärnsad uppsida på kort sigt pga redan hög värdering samt att aktien sjönk väldigt lite idag. Jag sålde på 97,10kr vilket och aktien stod då i -0,5%. Det var den enda aktien som jag kännde för att sälja där jag inte kastade pengar i sjön om ni förstår vad jag menar.

Försäljningen frigorde 38 840kr vilket drog ner min belåning till 0% samt en liten kassa på ca 6000kr. Inte mycket men det känns betydligt bättre att gå in februaris volatila marknad utan belåning. Fortsätter börsen att klappa ihop som vi såg idag så kan jag tänka mig att plocka på mig lite belåning igen, Tex om Investor fortsätter att tappa -4% eller om Evolution Gaming går ner kraftigt.

Men det konstiga är att idag var första gången jag kännde total likgiltighet till nedgången. Jag har inget behov av pengarna som ligger i portföljen och och jag har inga problem med att det går ner. Kommer gladeligen att börja månadsspara lite mer om börsen börjar bli billig.

Jag tror dock att det här bara är en liten minidipp och att börsen kommer att stabilisera sig och sakterliga tuffa på uppåt resten av året. 2018 kommer nog vara ett hyggligt år för världsekonomn och om inget oförutsett händer så har jag svårt att se att börsen ska klappa ihop pga högre ränter som vi har pratat och förberett oss på i år. Vore väldigt orimligt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar