måndag 4 maj 2015

Mekonomen siktar på den asiatiska marknaden

Mekonomen kom idag ut med en pressrelease där man offentliggör sin satsning i Sydkorea av sitt reservdel- och utbildingskoncept ProMeister. 
Kanske inte särskilt överraskande då man tidigare har etablerat ett inköpsbolag i Hong Kong (2014) samt kommunicerat en global strategi för ProMeister utanför Norden. Försäljningen kommer att ske via e-handel, detaljhandel och verkstäder.



Att Mekonomen nordiskt satsar på ett eget varumärke är lysande och att de sedan ligger 15% under märkesverkstädernas produkter i pris gör det hela än mer aptitligt för den tillväxtsugna. Hur vida ProMeister kommer att flyga i Asien återstår att se. Men om BMWs vinst genereras till 45% i bara Kina så kan jag förstå att fler aktörer på marknaden vill rida på den starka asiatiska fordonsvågen.

Vem vet vad Mekonomens starkaste gren kommer att vara om några år? Distribution av reservdelar?

Sydkorea blir sjätte landet som Mekonomen värkar i. I strategin så har man som mål att nå 20 länder fram till 2020.
Ska bli spännande att följa utvecklingen i detta bolag som jag tror har potential att överraska.

Vi får tacka hockeyfrillan Håkan Lundstedt för denna tid och hoppas att hans efterträdare sköter sina kort rät.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar