måndag 27 juli 2015

Investeringsstrategi


Diversifiering

Diversifiering är för mig inget negativt. Även om en del hävdar att det hämmar avkastningen eller endast är till för dem som inte förstår sig på det dem investerat i. 
Personligen så struntar jag blankt i att maximera min avkastning och jag letar heller inte längre den allra största potentialen i mitt investerande. Jag vill nu mera ha det balanserat och utan att behöva titta på börsskärmen varje minut.
Det som är viktigt för mig är att investerandet kan leverera det som behövs för att uppnå mina finansiella mål. Mitt långsiktiga mål är att avkasta 12% per år ink. utdelningar. Kanske inte låter särskilt svårt efter de senaste årets uppgångar men att leverera 12% per år även i en "bear market" kommer att vara utmanande kan jag lova. Där gäller det att överavkasta mot mål övriga år för att över tid kunna leverera detta. 

Om min tidigare avsikt var att så snabbt som möjligt bygga upp mitt kapital så är mitt nuvarande mål att inte förlora pengar och att sakta men säkert generera avkastning runt ca 12%.

Detta leder till att jag vill diversifiera i både bolag och branscher. Blanda tillväxt med högt direktavkastande aktier. Svenska aktier och utländska.
Jag vill helt enkelt ha en portfölj som fungerar oavsett i vilken cykel vi befinner oss i.
Jag kommer försöka begränsa mig till ca 20 bolag vilket är antalet jag har just nu. Det kan låta mycket för många men det är främst spridningseffekten jag vill åt då det begränsar risken samt att det är inga som helst problem att hitta 20 kvalitativa bolag i världen att investera i.

Min fyrdelade portfölj

Det finns en tanke med att jag delat in portföljen i 4 olika investeringsstrategier för att skapa en sund balans. Jag har valt att kalla dem  "high yield"-bolag (30%), tillväxtbolag (30%), konjunkturokänsliga bolag (30%)och "spekalutationsbolag" (10%).  Det är inte jätteviktigt att hålla mig strikt till dessa procentsatser men det hjälper mig i alla fall att hålla en övergripande koll på hur min fördelning ser ut om jag borde omplacera för att justera efter strategin. Den viktigaste är nog att inte ligga med mer än 10% i spekulationsbolag. Förmodligen är 10% lite för högt och det borde vara mer rimligt med ca 5-8%.

Jag väljer "high yield" för att dessa kommer att bidra med kassaflöde till portföljen men kanske inte har kurspotentialen för sig. Här har jag valt att stoppa in aktier och preferensaktier så som Telia (TLSN), Fortum (FUM1V), Akelius pref (AKEL PREF), Hemfosa pref (HEMF PREF), Alm Equity pref (ALM PREF) och SAS pref (SAS PREF). 

Tillväxtbolagen väljer jag för att jag vill åt kurspotentialen samt utdelningstilläxten. Här väljer jag också att ligga i olika branscher för att hålla en god diversifiering.
Här hittar vi bolag som Starbucks (SBUX), Apple (AAPL), Protector (PROTCT), Bahnhof (BAHN B), Zalaris (ZAL).

Inom gruppen "konjunkturokänsliga bolag" har jag valt H&M (HM), Novo Nordisk (NOVO), Mekonomen (MEKO), ABB Ltd (ABB),  KraftHeinz (KHC), Sampo (SAMAS) och Handelsbanken  (SHB B).
Ovanstående är också bolag som visar god tillväxt men som jag kan lita på trots bistrare konjunktur. 

Som "spekulationsbolag" har jag idag bara Tobi (TOBI) men det är också ett väldigt litet inehav. Man måste också få lite spänning här i livet och då bör man fylla sin portfölj med något roligt också:).

Det är alla mina innehav för närvarande.

Kommer snart att fylla på med en rejäl drös med likvider som jag kan använda om det surnar till rejält. 
Vill då främst öka i SBUX, SHB, Disney (DIS), Nike Inc(NIKE) eller HM.

Vad tycker du är viktigast att tänka på när du investerar?
Tycker du att jag resonerar rimligt eller tänker du helt annorlunda?

4 kommentarer:

  1. Ser ut som en stabil strategi! Har inte följt din blogg så jag vet inte hur du tänker dig att parera nedgångar? Sälja? Hedga? Eller bara ligga kvar och köpa billigare? En fråga ang dina tillväxtaktier - några planer på att ta in bolag som har potentialen att nå dit Apple, Starbucks etc är idag men som inte redan är där?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!

      Jag kommer nog aldrig sälja hela mitt innehav trots nedgång. Men allt beror på värderingen av enskilda bolag samt om kursökningen har varit kraftig under en kort period. Jag har tex sålt av en del Protector för att kursen har gått upp 300% på ett par år.

      Angående bolag med potential likt de du nämner så har jag ingen direkt koll. Men jag gillar mer stora bolag som levererar bra tillväxt. Därför äger jag Starbucks, HM och Novo Nordisk. Alltid dyra bolag men med tiden så växer de alltid ikapp värderingen.

      Men jag äger hellre bolag som Bahnhof framför Fingerprint om vi kollar på de mindre listorna.

      Radera
  2. Roligt att få se en clean sida där det är lätt att orientera sig. Du verkar ha en sund strategi angående dina aktieplaceringar. Själv börjar jag långsamt där 70% av kapitalet är bundet till indexfonder + buffert och resten aktier. Jag avvaktar med alltför impulsiva köp tills jag förstår marknaden bättre.

    Tack för titten

    Mvh VÄL

    SvaraRadera
  3. Väldigt fin strategi.

    Själv så hade jag också lagt till valuta fördelning. Sek euro dollar osv.

    Kolla gärna min blogg för inspiration och säg vad du tycker om den.

    Hälsningar Tandläkaren

    SvaraRadera