tisdag 23 oktober 2018

Äntligen köpt fritidshus


Bild hämtad från allmoge.se. Ej vårt hus

Ja då blev det äntligen dags för att familjen att köpa fritidshus. Vi har länge kikat på fritidshus och ägnat timmar åt att skrolla Hemnet upp och ner. Det har länge funnits en önskan att kunna packa bilen på fredagseftermiddagen och dra iväg till landet för att elda brasa och vara nära naturen.

Lånar in en bild som beskriver stilen på vårt hus utan att behöva lägga ut en riktigt bild.

Huset är egentligen lite för stort för att vara ett fritidshus för oss. Hela 130m2, fördelat på två våningar vilket blir en del att möblera och kommer att kosta en del pengar. Men det blir till att vara aktiv på Blocket och även gå på en del gårdsaktioner för att hitta passande möbler.

Huset är byggt 1903 och har stora mäktiga fönster med utsikt/sjöglimt mot vattnet. 4 st kakelugnar och vattenburen värme med vedpanna och elpatron. Ska bli spännande att se om vi kan hålla driftkostnaderna nere på rimliga nivåer.

Detta betyder att vi skjuter upp vårt köp av nytt boende till i alla fall nästa år. Vi kommer att behöva lägga hela kassaflödet kommande månader på att finansiera renoveringar och inköp av möbler. Kommer säkert bli 100 000 kr kommande 3 månader. Så inga aktieköp på ett tag alltså.

Priset blev 1 000 000kr för att var exakt och vi betalade 15% kontantinsats vilket betyder att vår belåning ökade med 850 000kr. Det beloppet band vi på 3 år till en ränta på 1,40 %. Rätt eller fel återstår att se. Amortering blev ca 1 600kr/månad
Då vi länge haft rörligt på 1,58 % i många år nu så kändes det helt ok.

Ökade månadskostnader och sinande buffert


Då vi nu kommer få en hel del ökade månadskostnader, dels som fasta men också i form av renoveringar samt inköp så kommer det såklart påverka sparandet extremt mycket den närmsta tiden. Det i sig är lite tråkigt då vi är vana att hela tiden sätta av hyfsat mycket pengar till långsiktigt sparande. Extra kännbart blir det då frun är föräldraledig och inkomsterna är rätt skrala under minst ett år fram över. 

Trots det så känns det bra då det är precis sånt här som gör livet värt att leva. Att bo fint nära naturen, renovera och göra fint med familjen samt ha ett gemensamt projekt. Även om det är en kostnad så skapar det levnadsglädje, bra mycket mer än att bara lägga pengar på hög. 

Jag fick nyligen ut ett arv på 140 000kr som jag då valde att stoppa in som kontantinsats. Resterande kontantinsats plus lagfart och pantbrev utgjorde 30 000kr vilket jag betalade för själv. 
Detta samt kostnader för renovering har gjort att vi nu har tömt vår buffert som tidigare låg på ca 40 000kr. OBS. Inga aktier har behövts säljas för att finansiera detta hus. Får hoppas jag slipper tvingas sälja nu när marknaden skakar rejält. 

Så det blir till att prioritera uppbyggnaden av bufferten samt hushålla med utgifterna en tid framöver. 
Räknar med att kunna börja spara pengar igen först i februari. 

Om det blir riktigt bra köpläge på börsen så kanske jag får överväga att nyttja belåningen för aktieköp. Dock inte mer än 5-8% av portföljen. Det kan jag nog vara bekväm med.

2 kommentarer:

  1. Hej
    Mitt namn är Hampus och är 18 år gammal, på senaste tiden har mitt intresse för investering i aktier ökat allt mer och jag har precis öppnat mitt första investeringskonto på Avanza. Väldigt lärorikt att läsa din blogg och se hur du tänker med dina placeringar. Ser även att du investerar i fastigheter, super kul. Jag har nu inte stora inkomster men säljer saker som jag köper in för att bygga kapital.Får man fråga vad du har för utbildning och jobb, lite kul och se om de är relaterat till ditt arbete och hur du gör tid för dessa investeringar, du och din partner spara och investerar tillsammans ?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej. Kul att du läser bloggen.

      Ja jag och min fru investerar tillsammans. Min utbildning och jobb är inte relaterat till mina investeringar utan fritidsintressen. Målet är som sagt att bara jobba med investeringar och fastigheter i framtiden, men jag kommer vara beroende av månatliga inkomster några år till för att kunna investera för framtiden. Men kanske om 5-10 år?

      Radera