Allt som rör mina pengar. Börsen, hyresfastigheter, skog och lite privatekonomi. Målet är att gå från lönearbete till eget företagande.
tisdag 16 oktober 2018
Blåst på pengar
En märklig händelse inträffade för ca två veckor sedan efter att jag har varit inne på ett bankkontor och beställt ett betalkort på företaget.
”Företaget” är alltså det bolag där vi äger vår hyresfastighet i och jag är den enda av ägarna som inte har skaffat mig ett kort än så tänkte att det var på sin plats.
Gick in på kontoret (som tillhör en av de fyra storbankerna) och började fylla i alla nödvändiga papper för att få ett kort utställt på mig. Kortet skulle skickas ut till mig inom ett par dagar.
Kanon tänkte jag. Så jag väntade. Och väntade... Efter att det hade gått en dryg vecka började jag tycka att det gått lite väl lång tid och hoppades att jag skulle få det innan helgen då jag skulle göra lite inköp till fastigheten.
När jag sedan loggar in på vår internetbank för att betala en faktura så ser jag att någon tagit ut pengar på en automat utanför Stockholm. Började såklart genast ana oråd och efter som resten av mina kollegor bor på annan ort så var det ganska givet att det måste röra sig om någon sorts bedrägeri.
De hade lyckats ta ut 15 000 kr från vårt företagskonto. Och efter som jag av någon outgrundlig anledning hade valt en limit på 15 000kr/mån i uttag, så var det just det som begränsade dem också. Annars hade de kunnat länsa kontot.
Förfarandet med dessa betalkort är att man skickar ut kortet först och sedan en kod ett par dagar senare. Jag hade alltså inte fått något av dessa brev. Jag kom osökt på att tänka på ett väldigt populärt företag vid namn PostNord. Den enda rimliga förklaringen är att någon på posten har bevakat "min post" och när man sett att det var ett ”plastkort” av något slag så har man inväntat ett liknande brev, som skulle dyka upp till samma adress ett par dagar senare.
Känns obehagligt att någon bevakar ens post. Men någon kanske har en annan teori om hur det kan ha gått till?
Jag gjorde i alla fall en polisanmälan och en reklamation på felaktigt uttag till banken och skickade in.
Hörde sedan ingenting på ett par dagar men fick sedan ett brev från banken där man hade ”kontrollerat min anmälan mot teknisk data” och därför ersatt mig med alla pengar. Så 15 000 kr blev återförda till kontot. Det slutade bra trots allt:).
Reflektion efter varit i kontakt med kundtjänst om detta och det svar de skickade ut så känns det som att man är väldigt medvetna om säkerhetsbristerna kring korten och att det är något man försöker hyscha ner lite grann. Man låter förvånad och lite ovetandes men ersätter samtidigt på ganska lösa grunder. Men de kanske har mer koll än vad jag tror. Bara spekulationer från min sida.
Hur som helst. Tack banken för att ni löste det så snabbt ändå.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Vilken typ av brevlåda/postfack har du? Kan det varit någon som fiskat upp kuverten där eller måste det varit någon på posten?
SvaraRaderaVanligt brevinkast i dörren(säkerhetsdörr). Så det ser jag som omöjligt.
RaderaDenna typ av kriminalitet/korruption verkar tyvärr bara bli vanligare och vanligare. Förr i tiden var det en sorts heder i att vara statligt anställd eller brevbärare som såg det till en heder att dela ut sin post. Nu verkar alla spärrar i princip vara släppta för de rötägg som lyckas få denna typ av jobb. Tyvärr tror jag att myndighetskorruption kommer att öka mer och mer i framtiden pga folk som har annan lojalitet än just myndigheten...
SvaraRadera