fredag 9 juni 2017

Att vikta sina innehav

Jag lider fortfarande av en uppfattning att min portfölj är ganska liten. Trots att den i mina ögon börjar växa sig ganska stor (allt är relativt).
Det var trots allt knappt 4 år sedan som jag och frun slog ihop vårt sparande vilket då uppgick till ca 140 000kr. Inte särskilt mycket för två personer.

Sedan dess har vi skjutit in ganska stora belopp från buffertkonton, sparande, bonusar och utdelningar vilket tillsammans med en hygglig avkastning har tagit den till mer respektabla nivåer. I skrivande stund 1.250 000kr.

För fyra år sedan så hade jag som krav att jag skulle lägga in minst 10.000kr vid ett nytt aktieköp, annars skulle beloppet bli allt för betydelselöst och portföljens totala avkastningen skulle inte påverkas nämnvärt.
Innehavens storlek förändrades allt efter som portföljen växte och 10.000kr blev 25.000kr för att sedan bli 50.000kr och nu kanske det borde vara betydligt mer än så.  Att plocka in ett nytt bolag idag för 10.000kr är i det närmaste lönlöst då avkastningen i absoluta tal blir alldeles för liten.

Mentalt så har jag dock inte hängt med i den mån portföljen har stuckit iväg och jag kan se att jag har kvar en del bolag med samma viktning i kronor som jag hade en gång i tiden. Bahnhof för ca 60.000kr. Kopparbergs 70.000kr. Disney 50.000kr, Starbucks 43.000kr och Kinnevik 39.000kr för att nämna några..

I de bolag jag köper in idag så försöker jag vara lite mer "aggressiv" i mina köp även om bolaget inte viktar mer i procent än vad tex Disney gjorde en gång i tiden.

Exempel på det är AOJ som jag köpte för 76.000kr och som idag är värt 106.000kr och Catena Media som jag köpte för 103.000kr och idag är värt 105.000kr.
Har försökt att stretcha lite i inköpen även om det tagit emot:). Lever fortfarande med bilden av att 50.000kr i inköp av ett nytt bolag är väldigt mycket pengar. Men om jag ska lyckats få någon större fart i avkastningen så kan det behövas att gå in betydligt tyngre i de bolag som jag plockar in framöver. Eller vikta upp mer i de befintliga.

Hur som helst så kan det vara bra med en portföljstrategi i stället för att låta saker bara bli som de blir.

Min "strategi" är att äga max 20 bolag för att jag vill sova hyfsat gått om natten. Vill heller inte vara viktad allt för tungt i något bolag då jag tror att något skit kan hända i alla bolag.
Det jag nämner ovan är ju en ganska generell strategi och pekar inte på något särskilt kring vilka branscher, konkurrensfördelar, skalbarhet, marginaler eller så.

Däremot så kan jag tänka mig att trots många bolag att ändå vikta upp vissa av dem upp till 15%. Mer än så tror jag inte att jag vill sträcka mig.

Jag mår bäst när jag inte behöver oroa mig över pengarna och portföljen. Men däremot så kanske man ska ta en tids nervositet/ångest för att nå högre avkastningsnivåer:)?

Inte lätt för mig att ha en koncentrerad portfölj och inte heller roligt när du har många innehav och du märker att du är rejält underviktad i portföljens starkast lysande stjärnor.

Min strategi kommer säkert att ändra sig kommande år med mer erfarenhet och bättre kunskap i bolagen och vilka bolag som är köpvärda eller inte. Men fram tills dess blir det lite som nu att jag testar mig fram och köper lite här och lite där...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar