torsdag 1 juni 2017

Utdelningar och sparande maj månad

Maj går mot sitt slut och hög tid att summera de viktigaste portföljhändelserna.

Utdelningarna för maj är rekordhöga och på intet sätt representativa för resten av årets månader. Tyvärr..:)


Utdelningarna


Totalt 18 811kr efter skatt. 
En riktigt trevlig summa som verkligen gör skillnad för portföljens totala avkastning. Utdelningarna har återinvesterats direkt och det blev bla 300 nya aktier i Leo Vegas. Har även köpt 200 aktier i NothWest Healthcare.

Utdelningen från vårt större onoterade innehav trillade in nu i slutet av månaden och det blev 
50 000kr efter skatt. Direktavkastningen på bruttoutdelningen ligger på hela 40%. Ingen direktavkastning man hittar på börsen direkt. 
Dessa pengar har stoppats in på Avanza och betat av belåningen till nära noll. 

Totalt 67 044kr i utdelning för maj vilket är en väldigt betydande summa för oss. Nu är det ju bara de börsnoterade aktierna som syns i Avanzas utdelningsgraf och det är egentligen bara den jag går efter när jag kalkylerar passiv inkomst:). Utdelningar från de onoterade innehav ser jag mer som en extra 
injektion i sparandet.

Totalt så ligger utdelningarna för året på 24 163kr. Det troliga är att jag inte lyckats komma över förra årets nivå. Av en anledning. Jag har sålt Akelius pref, Alm pref och Saltängen. Tre aktier som hade riktigt hög direktavkastning. 

Nu är inte mitt mål hög utdelning i sig utan en god långsiktig totalavkastning. Men det är klart att det vore kul om man ändå kunde växa utdelningarna årsvis. 
Men men. Året är inte slut än och vi får helt enkelt se var jag hamnar.  
   

Sparandet

Än så länge så har jag fört över de 50 000kr som vi fick genom vårt onoterade innehav. Om jag ska följa min ordinarie sparplan så ska 10 000kr från lönen också gå till portföljen. Nu har jag valt att sätta av 10 000kr till buffertkontot istället pga att vi sätter av mycket pengar till portföljen ändå.
Jag ska ändå försöka att pressa in några tusenlappar. Kanske att jag kan flytta över 5 000kr till under månaden.

Portföljen har avkastat ganska bra hittills och jag ligger strax under index vilket jag är rätt nöjd med. Tror på fortsatt uppsida under året för innehav som Amhult2, Protector och Catena Media.

Uppdatering av innehaven kommer inom kort.


6 kommentarer:

  1. Roligt att det går framåt för dig, det är alltid lika roligt med utdelningar. Detta år får jag dock nöja mig med 3000:-
    Mvh VÄL

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Om du får 3000kr i år så kommer du kanske ha fin utdelningsökning nästkommande år:)?

      Radera
  2. Varför har du sålt dom högutdelande aktierna?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Främst preffar. Hittade potential till högre avkastning i andra aktier. Jag gillar ändå preffar men sett till dagens momentum i marknaden så känns det lite slöseri att ligga för tungt exponerad mot dem.

      Radera
  3. Även jag sålde lite högutdelande: Investor, ICA, Hemfosa. Men detta beror främst på att dessa legat högt i kurs och kommer inte stanna där länge. För pengarna gick jag in i: Saltängen, Securitas, Duni. Jag känner mig väldigt nöjd. Ibland kan det kännas som om portföljen står helt stilla, men man märker inte hundringarna som kan ticka förbi varje vecka.

    :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Investor kommer jag nog aldrig sälja tror jag. Gillar verkligen portföljen de har. Att plocka ut ICA känns väl rätt. Om jag skulle fylla på med mer gubbaktier så skulle Securitas absolut vara ett alternativ:)!

      Radera