tisdag 13 juni 2017

Viktning av portföljen fortsättning...

Har gjort en lite snabb koll av portföljen och beslutat mig för att ha minst 10% high yeild.  Det ska vara papper med hög direktavkastning tex 6% eller högre. Det kan vara preffar, aktier eller REITS.
Det motsvarar ca 120-125.000kr med nuvarande portföljstorlek.

Anledningen är att jag vill ha en ström av utdelningar som kontinuerligt fyller på portföljen men inte heller ligga för tungt då kursutvecklingen inte kommer vara den bästa. Men ett sätt att dra ner risknivån och volatiliteten i portföljen helt enkelt.

Idag ligger jag med ca  7% hight yeild och de papper jag har valt där är SAS pref och NorthWest Healthcare Properties (REIT).
Kommer därför att vikta upp med liknande bolag tills jag kommer upp till 10%.

Kommer eventuellt öka i båda ovanstående. SAS pref har en inlösenkurs på 525kr 2018 och den kan bli intressant om den börjar komma ner lite till. Pga hög yeild så är det inga problem att köpa den strax över inlösenkursen i min värld.



Har köpt in mig lite grann i Corem Property pref idag med blygsamma 70 aktier på 147,50kr samt lagt en del köpordrar på lite lägre kurser som jag hoppas på att få fiska upp inom kort.
Corem pref har en inlösenkurs på 250kr och har tappat rätt mycket sedan toppnoteringarna kring 205kr.

Nuvarande direktavkastning 6,7%.

Så har idag viktat upp med 0,5% till i dessa aktieslag och det återstår 2,5% till.

2 kommentarer:

  1. Du ska sikta på en yield runt 10%, hur ser du på risken? Jag har själv en 12%are i portföljen, men som endast utgör några få procent. Du tänker inte balansera med mer stabila aktier typ Axfood? Endast högutdelare är ju lite "risky business" vid en lågkonjunktur tänker jag. Ligger själv på 6,8% i yield.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej har inte tänkt så hög yeild som 10% och uppåt. I mina ögon förenat med väldigt hög risk. Tycker inte risken är nämnvärd i att ha 10% av portföljen i lite reits och pref.

      Radera