onsdag 7 juni 2017

IPS-kontot

Jag redovisar sällan några specifika konton i portföljen utan buntar i hop alla till ett och samma. Vilket också är rimligt eftersom jag inte har några särskiljande strategier, förutom för kapitalförsäkringen som rymmer främst utländska bolag pga källskatten.


Jag har dock ett litet IPS-spar som som aldrig riktigt han byggas upp innan skattereglerna ändrades. Satte av ca 400kr i månaden som sattes in i Avanza Zero och HM.
Jag valde HM eftersom jag trodde på långvarig och stabil tillväxt i det bolaget.

Men ack så fel jag fick. Medans jag under ca 9 år avkastade ca 16% på HM (exk. utd) drog indexfonden iväg med hästlängder.
Jag bestämde mig därför (lite sent) att sälja alla HM vilket gjordes till 244kr. för att gå lite "all-in" i någon annan aktie.
Valet blev Sobi viket jag köpte i höstas och sålde nyligen på 134kr. Blev en bra vinst på 30%.

Köpte sedan in HM igen på 218kr för någon vecka sedan för att sedan sälja den på 222,50kr när Carnegie kom med en mer negativ syn på kommande försäljning och upprepar sälj med en riktkurs på 200kr.


"Försäljningsmomentum har fortsatt att försämras under de senaste sex månaderna och ett dramatiskt skifte i konsumenternas beteende verkar vara huvudskälet till H&M:s problem. Väsentliga åtgärder har vidtagits för att förbättra bolagets omni-channelerbjudande, men vi misstänker att det kommer att ta lång tid att vända trenden och vi fruktar att försäljningen och vinsten per butik kan fortsätta att försämras på kort och medellång sikt"

Kände mig lite villrådig och det kändes rimligt att vändningen i HM inte riktigt var här ännu. Botten inte nådd än. 
Slängde således ut HM igen på 222,50kr och hoppade in i Xvivo. samma dag. För er som inte känner till Xvivo så är det ett medicinteknikbolag som utvecklar metoder för att hantera organ utanför kroppen mellan transplantationer. 
Blev intresserad när Pareto tog upp bolaget på köp så har läst på en del men kan inte säga att jag har full koll ännu. 

Hur som helst är jag glad att jag var snabbfotad i HM och blir det dags att kliva på igen så göra jag gärna det till lägre kurser. 
Måste också säga att Morgan Stanley har haft mycket rätt om HM den sista tiden. Framför allt om den minskade försäljningen per m2 som man lyft fram. Och nu får vi se hur det går med deras riktkurs på 150kr.

Enbolagsstrategin har onekligen funkat bra i år. Kanske borde tillämpas mer i den stora portföljen?
Men det känns betydligt enklare att få bra avkastning med en liten summa pengar än med en stor. Eller hur?
 

2 kommentarer:

  1. Jag sålde H&M för ett bra tag sedan på 245 respektive 216 och är inte ledsen för det. Vinsten blev marginell men slapp gå minus. Fick ökenvandringskänsla och kände det var dags att hoppa av.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Luktar det ökenvandring så ska man vara snabb på att hoppa av. Har sparat mig mycket pengar!

      Radera